Logga in som butik eller leverantör

Wave,kassasystem,utveckling,kassa,handlare

Mot framtiden med Blippit

Tack vare Blippits appterminal, som nu är på väg att lanseras, får dagligvaruhandeln nya möjligheter att både integrera Swish i kassorna och få en snabbare utcheckning.

Text Eva-LottaSigurdh

Idag finns det över sju miljoner Swish-användare i Sverige och efterfrågan på Swish som betalmedel ökar stadigt. Swish är redan vanligt inom e-handeln och hos företag utan kassa, men inom den fysiska handeln är det fortfarande inte lika vanligt, eftersom integrationen med kassan varit tekniskt utmanande. Men inte längre! Med Blippits appterminal finns nu den brygga mellan mobilen och kassan som krävs.
– Med Blippit checkar kunden ut med hjälp av en app i mobilen i stället för att använda sitt kort i kortterminalen. Flödet genom kassan blir smidigare eftersom kunden kan blippa sin mobil redan när första varan har skannats och sedan börja packa varorna. När beloppet är klart presenteras det i mobilen för godkännande, utan att kunden behöver gå tillbaka till betalningsterminalen, förklarar Joachim Samuelsson, vd för Blippit.
Med Blippit blir det även möjligt att lösa in flera mobila kuponger samtidigt med ett enkelt blipp i kassan, vilket snabbar upp utcheckningen ytterligare.

ATT INSTALLERA Blippit och använda Swish innebär inte att kortbetalningsmöjligheten försvinner, bara att betalalternativen blir fler, vilket i sig är en viktig framtidsaspekt, menar Pär Ekroth, Head of CX på Swish, som i takt med den ökade digitaliseringen ser en tydlig trend mot ett helt nytt köpbeteende hos kunderna.
– Swish och hela handeln är på en resa nu, där kunderna får allt större makt. Vi vet, med erfarenhet från e-handeln, att om man inte kan välja det betalsätt som man föredrar går man någon annanstans i stället. På samma sätt är det nu på väg att bli i den fysiska handeln. Därför är det jätteviktigt att handlarna är medvetna om den här utvecklingen och blir än mer kundorienterade.

 

Eftersom efterfrågan på att betala med Swish generellt blir allt starkare ser Pär Ekroth mycket positivt på att den fysiska handeln nu är med på tåget och i och med Blippit skapar de förutsättningar som krävs för att kunna möta framtida kundkrav.
– Vi på Swish är säkra på att den fysiska handeln kommer att förändras och jag tycker att Blippit är ett jättespännande initiativ för att driva på utvecklingen.
Att vara först med något nytt ger också mycket positiva effekter för varumärket, framhåller Pär Ekroth:
– Handlare som vågar testa saker tidigt ses som innovativa och får mycket uppmärksamhet för sitt nytänkande, vilket lockar kunder.
Men varför just Swish? Vilka fördelar finns?
– Den globala trenden går mot att allt blir mer mobilt och med Swish behöver du bara mobilen. Dessutom är Swish redan etablerat hos de flesta svenskar och betalning med Bank-ID är tryggt och säkert. För både handlare och kunder är det också en stor fördel att all betalning sker i realtid. En återbetalning, till exempel, hamnar direkt på kundens konto.

TJÄNSTEN BLIPPIT har möjliggjorts genom ett samarbetsprojekt mellan Crunchfish och ClearOn, där kombinationen av Crunchfishs teknologi och ClearOns roll som betalningsförmedlare banat vägen för såväl enkelheten för handlarna som möjligheten för mobila enheter att kunna komma in i avancerade kassasystem, vilket hittills varit svårt. Swish är först ut, men tack vare Blippits öppna infrastruktur kommer även andra appar, som handlarnas egna, att kunna kopplas på framöver. Joachim Samuelsson har stora förhoppningar om Blippits betydelse för den framtida dagligvaruhandeln.
– Vi är bara i början. Med Blippit finns stora möjligheter när det gäller allt från effektiv utcheckning i butik till vilka appar och betaltjänster handlarna själva väljer, helt utifrån de egna och kundernas framtida önskningar och behov.

Våra nummer 
av kundtidningen Clear

2020

2019
clearnr2,2019,kundtidning    Clear nr 1 2019

2018

  Clear nr 3 2018               

2017

           

2016

         

2015

    

Prenumerera på Clear!