Logga in som butik eller leverantör

Kuponger i appen - En smart nyhet

I BUTIKEN. I över sju år har de hjälpt konsumenter att hitta matbutikernas bästa priser. I våras spetsade Matpriskollen erbjudandet ytterligare. Nu får deras användare fina kupongerbjudanden direkt i telefonen. Ett mycket uppskattat tillskott, menar Ulf Mazur, grundare av och vd på Matpriskollen.

Text: Karin Cedronius Foto: Kristina Sahlén
 

Redan första veckan efter lanseringen av mobila kuponger i Matpriskollens
app visade det sig vara en succé. Totalt släpptes 10 000 kuponger inom fem olika varumärken. Erbjudandena innehöll såväl gratisprover som ”köp en och få en på köpet” samt kuponger där kunderna fick ett antal kronor rabatt
på en produkt vid ett köp. Succén lät inte vänta på sig.
– På kupongerna med gratisprover fick vi hela 70–75 procents inlösen och de tog slut på bara någon vecka. Även kupongerna med ”köp en, få en på köpet” hade hög inlösen, cirka 35 procent. Det visar att vår teori var riktig
– Matpriskollens användare är helt rätt målgrupp för digitala kuponger. De är
prismedvetna och gillar att göra fynd, säger Ulf Mazur, grundare av och vd på Matpriskollen.

MATPRISKOLLEN LANSERADES 2010 och har sedan dess hjälpt prismedvetna
konsumenter att hitta de allra bästa matpriserna enkelt och smidigt via webb och mobil. Över 3 000 butiker finns med i appen. Matpriskollens  medarbetare publicerar varje vecka butikernas flygblad och en del digitala erbjudanden.
Användaren väljer enkelt ut sina favoritbutiker och ser då veckans bästa erbjudanden från den butiken. Hen kan också lägga bevakningar på varor och varumärken och då plingar det till i telefonen när dessa kommer på extrapris i favoritbutikerna. Matpriskollen har cirka 100 000 unika, aktiva användare och erbjudandena är i snitt cirka 25 procent lägre än de ordinarie priserna.
Med åren har Matpriskollen utvecklats så att den numera inte bara hjälper
kunden att hitta lokala extrapriser, utan även ger menyförslag baserade på
veckans extraprisvaror samt hjälper till att skapa smarta, delbara inköpslistor direkt i appen.
– Vi jobbar hela tiden med att utveckla och förbättra Matpriskollen så att den ska skapa mervärde för våra användare. Att föra in digitala kuponger i appen är ett led i det utvecklingsarbetet och helt rätt väg att gå. Det märker vi på den respons vi har fått av användarna, säger Ulf Mazur.

Matpriskollens användare är till två tredjedelar kvinnor mellan 25 och 44 år.
De bor främst i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Lund och 70 procent av dem har högskoleutbildning.
– Våra användare är till stor del barnfamiljer, som är effektiva, gillar att
använda mobilen för att spara tid och pengar och som gärna delar med sig av sina fynd på sociala medier, säger Ulf Mazur.
Intresset från branschen har varit stort sedan kuponglanseringen i Matpriskollen, berättar Ulf Mazur:
– Hela branschen tycker att detta är bra och rätt väg att gå. Vi har fått
intresse från många starka varumärken som vill synas med kuponger i vår app. Man exponeras i tre månader, vilket är ovanligt länge jämfört med en vanlig kupong vid nyhetslansering i butik.
Johnny Lönnberg, affärsområdeschef på ClearOn menar att samarbetet med
Matpriskollen är klockrent.
– Matpriskollen är en väldigt bra tjänst och de har en trogen kundbas som
vill ta del av relevanta priserbjudanden och få mer värde för pengarna. De som använder Matpriskollen är ute efter bra priser och vill göra en bra deal – en perfekt målgrupp för mobila kuponger, med andra ord. 

MOBILMARKNADSFÖRING VÄXTE med 50 procent 2017 och förväntas
utgöra cirka 60 procent av all internetannonsering 2018. Därför är mobilen en relevant kanal även för kuponger, menar Johnny Lönnberg:
– Mätningar och statistik visar ständigt att konsumenter uppskattar digitala
kuponger och den typen av lösning som Matpriskollen har med erbjudanden i
appen. Mobilen är helt klart framtidens primära kanal för upongerbjudanden.
Som handlare gäller det att vara på tårna och förbereda sig för kundernas
krav på att lösa in mobila kuponger, menar Ulf Mazur.
– Butikerna är de stora vinnarna. Med väldigt små insatser och inga merkostnader kommer de att kunna sälja mer genom Matpriskollens och ClearOns kupongerbjudande, säger Ulf Mazur.
– I dagsläget har vi med alla de stora butikskedjorna på att lösa in mobila kuponger, utom ICA. Vi hoppas självklart att även de ska börja ta emot mobila kuponger inom kort, eftersom det är något som kunderna förväntar sig. I dag är det ju lika självklart att synas med sin kupong i mobilen som på butikens hyllkant.

Våra nummer 
av kundtidningen Clear

2018

Clear nr 3 2018            

2017 

                

 

2016

         

2015

    

Prenumerera på Clear!