Logga in som butik eller leverantör

Morjärv,landsbygd,Wave,Kassagirot,Nära Dej,service,butik

Tjänsterna håller hela bygden levande

Butiken är bygdens knutpunkt, där viktig service samlas. I vintras öppnade kooperativa Nära Dej i Morjärv. Nu slipper byborna åka långt för att handla mat, betala räkningar och ta ut kontanter.

Text Karin Cedronius

1916 öppnade den första kooperativa butiken i Morjärv. Drygt hundra år senare var det dags igen. I november 2018 slog den kooperativt ägda butiken Nära Dej i Morjärv upp dörrarna för bygdens boende, efter en intensiv höst full av förberedelser. Nu kan byborna handla sina matvaror och göra sina post och betalärenden nära hemmet i stället för att behöva ta bilen 3,5 mil bort till Kalix eller Överkalix, där de närmaste matbutikerna annars ligger.
Det var när dåvarande Coop meddelade att de skulle stänga sin butik i Morjärv under våren 2018 som bybornas förenade krafter fick fart.
– Det var förstås inte bra att bli av med byns enda matbutik. Så vi bildade en ekonomisk förening och hörde oss för bland traktens boende och företag om vilka som var intresserade av att bidra till en ny butik i egen regi, berättar Sten-Ove Eriksson, tidigare ordförande i den ekonomiska föreningen Morjärvsbygdens Handel och utveckling.

EFTER IDOGT ARBETE och mycket ideellt engagemang fick den ekonomiska föreningen in 263 000 kronor, vilket får anses vara en ansenlig summa i förhållande till de cirka 450 personer som är fast bosatta i Morjärv. Denna summa, i kombination med ett banklån och en del bidrag, blev grunden för det som i dag är Nära Dej Morjärv, där byborna kan handla mat alla dagari veckan men som också blivit något av en samlingspunkt i byn.
– Butiken har en kafédel där kunderna gärna samlas, och vi har skaffat en korvgrillmaskin så vi hade ”korvparty” för ett par veckor sen. I vintras hade vi en vintermarknad i anslutning till butiken då lokala hantverkare ställde ut, och vi ska ha en vårmarknad i maj. Det är roligt att se hur butiken blir ett slags samlingsplats för byn, säger Sten-Ove Eriksson.
Ett av de bidrag som hjälpte Morjärvsbygdens Handel och utveckling
att få i gång butiken var länsstyrelsens stöd för grundläggande betaltjänster, som de sökte och fick under hösten. För de pengarna kunde butiken  införskaffa såväl Wave kassasystem som Kassagirot och alla dess tjänster. Det betyder att byborna numera har fått ännu bättre service i sin närbutik än de hade tidigare.
– När Coop drev butiken kunde man inte utföra betalärenden där. Men när vi
kommer i gång med Kassagirot senare i vår kommer kunderna att kunna betala räkningar, skicka och ta emot pengar och ta ut kontanter. Det är en viktig samhällsservice, inte minst i en by där det bor många äldre som föredrar kontanter framför kort, konstaterar Sten-Ove Eriksson.

ATT VALET FÖLL PÅ just Wave, Kassagirot och ClearOn hade delvis att göra med att man valde att gå med i Menigos kedja Nära Dej, berättar Sten-Ove Eriksson.
– Vi valde Menigo eftersom de har god kunskap om och tradition av hur man ska driva butik i glesbygd, men också för att de kändes mest flexibla vad gäller sortiment och liknande. Sammantaget med Nära Dejs koncept  och möjligheterna att söka stöd för grundläggande betaltjänster kändes det väldigt bra att valet föll på Wave och Kassagirot. Jag har dessutom goda erfarenheter av ClearOn från den tiden då de hette Kuponginlösen och jag hade att göra med dem i en annan verksamhet som jag då drev, säger Sten-Ove Eriksson.
Maria Palo Isaksson är handläggare på Länsstyrelsen Norrbotten och den som beviljade stödet till butiken i Morjärv.
– Detta är ett stöd för att även människor som bor i glesbygden med långt till närmaste tätort ska kunna ha tillgång till grundläggande betaltjänster. I stödet, som kommer från Post- och telestyrelsen, ingår tre delar: möjlighet att ta ut kontanter, möjlighet att betala räkningar och att företag och föreningar ska kunna deponera dagskassor.

SOM BUTIK BEVILJAS man stödet om man uppfyller förutsättningarna, vilket bedöms från fall till fall. Till den som är intresserad av att söka stödet tipsar Maria Palo Isaksson:
– Förutsättningarna varierar förstås beroende på var i landet man befinner sig, men vänd dig till din länsstyrelse för att få rätt information. Och gör gärna som butiken i Morjärv – ha en dialog med handläggaren innan du söker stödet – då är chansen större att det går snabbt.
Kristina Westergren, säljansvarig för ombuden, på ClearOn hyllar butiken i Morjärv och menar att de är ett mönsterexempel.
–Den ekonomiska föreningen är både rapp och duktig. På bara några månader var butiken i gång med sin verksamhet, säger hon och uppmanar:
– Är du en butik i samma situation så tveka inte att kontakta oss på ClearOn så ska vi hjälpa dig, eller ta direktkontakt med din länsstyrelse.

Våra nummer 
av kundtidningen Clear

2019

Clear nr1 2019

2018

Clear nr 3 2018            

2017 

               

2016

         

2015

    

Prenumerera på Clear!