Logga in som butik eller leverantör

Kontakta oss

Frågor & Svar Butik

Här hittar du svaren på de frågor som vi oftast får. Tveka inte att höra av dig om det är något du inte hittar på kundsupport@clearon.se!

Kontakta ClearOns kundsupport med information om vilken/vilka avräkningsnotor som saknas samt ert Butiks-ID. Redovisningsbyråer ska kontakta aktuell butik som i sin tur får kontakta oss.

Logga in på www.clearon.se med Butiks-ID samt PIN-kod.

Logga in på www.clearon.se med Butiks-ID samt PIN-kod.

Kontakta ClearOns kundsupport med information om vilken butik det gäller. 

Hantering och redovisning av kuponger och andra värdebärare sker elektroniskt mellan butikens kassasystem och ClearOn. Kassan kommunicerar med ClearOn i realtid och kontrollerar varje värdebärare vid inlösentillfället.

  • Conille
  • Extenda
  • Lindbak
  • Logica
  • NuTid
  • Polygon
  • Visma
  • Wave

 

Om butiken har något av de kassasystem där onlineclearingen finns implementerad görs anmälan på clearon.se under ”Logga in”/”Butik”/”Ny butik” eller klicka HÄR. ClearOn kontaktar butikens kassasystemleverantör och planerar ett aktiveringsdatum. Ett avtal signeras elektroniskt. 

Kontakta butikens kassasystemleverantör för att se om det finns möjlighet att implementera onlineclearing tjänsten i deras kassasystem. 

Ersättning för inlösta värdebärare betalas ut till det Plus- eller Bankgiro som registrerades vid anmälan. Utbetalning sker vardagen efter inlösendatum. 

Via länken www.clearon.lg.lumesse.com
Befintliga användare loggar in med sin mailadress som användarnamn, nya användare klickar på ”Ny användare”. Observera att webbutbildningen om penningtvätt ska genomföras en gång om året.

Logga in på www.clearon.se med Butiks-ID samt PIN-kod. Uppgifterna finns i välkomstbrevet som medföljde startkitet av Kassagirot.

Kontakta oss på kundsupport@clearon.se med information om vilken butik det gäller.

Se avsnittet ”Användare” i”Användarmanual för Administratörer och Kassabiträden i butik”. Manualen är åtkomlig från inloggat läge i Kassagirot och under ”Hjälp” uppe i högra hörnet.

Användarnamnet finns redan registrerat på butiken. Gäller även borttagna användare.

Se avsnittet ”Användare” i ”Användarmanual för Administratörer och Kassabiträden i butik”. Manualen är åtkomlig från inloggat läge i Kassagirot och under ”Hjälp” uppe i högra hörnet.

Se avsnittet ”Lås upp konto” i”Användarmanual för Administratörer och Kassabiträden i butik”. Manualen är åtkomlig från inloggat läge i Kassagirot och under ”Hjälp” uppe i högra hörnet.

Telefonnumret ska anges med 46 i början, följt av mobilnumret minus första nollan. Observera att det endast är användaren Butikschef som kan lägga till eller ändra mobilnummer på en användare som är upplagd med roll Kassabiträde eller Administratör. Behöver telefonnumret ändras eller läggas till på användaren Butikschef behöver den person som har det användarkontot kontakta ClearOn.

Om SIM-kortet är aktivt är det troligtvis fördröjning på tjänsten för SMS-autentiseringen.

  • Prova starta om telefonen för att se så att SIM-kortet inte gått ut.
  • Starta om Kassagirot och gör om kundordern på nytt.
  • Ni kan även prova att byta telefonnummer för SMS-autentiseringen då det kan vara fel på det lokala telenätet.
  • Töm inkorgen.

Se avsnittet ”Skapa nytt lösenord” i”Användarmanual för Administratörer och Kassabiträden i butik”. Manualen är åtkomlig från inloggat läge i Kassagirot och under ”Hjälp” uppe i högra hörnet.

En kontoinsättning kan ej  genomföras utan clearingnummer. Kunden behöver kontakta sin bank.

Ta kontakt med den felaktiga mottagaren, förklara vad som hänt och be dem returnera pengarna till avsändarkontot dvs. ClearOns konto.

Ordern behöver makuleras då det inte går att göra ändringar i en kundorder. Observera att dessa kundordrar endast kan makuleras samma dag som ordern är genomförd. Makuleringsrutinen finns under menyrad ”Dokument” i Kassagirot.

Under Dokument/Valutakurser finns de valutor som är möjliga att beställa. Där finns även information om aktuell valutakurs angiven.

För att bli företagskund behöver företaget fylla i och skicka in ansökningsblanketten ”Ansökan företagskund”/”Ansökan föreningskund” till ClearOn. Detta dokument finns i Kassagirot under Dokument.

Kunden behöver fylla i ”Ansökan Dagskassa” som finns under menyrad Dokument i Kassagirot.

Se avsnittet ”Rapporter” i ”Användarmanual för Administratörer och Kassabiträden i butik”. Manualen är åtkomlig från inloggat läge i Kassagirot och under ”Hjälp” uppe i högra hörnet.

Byte av skrivare görs under menyrad Inställningar/skrivarinställningar i Kassagirot.

En person i ”Politisk utsatt ställning” (PEP) är en person som för tillfället har, eller tidigare har haft, en offentlig funktion i högre ställning i Sverige (eller annat land). Det kan exempelvis vara statsminister eller en ambassadör.

Dessa ska ni inte lösa in. För att kunden ska kunna ta del av erbjudandet behöver denne uppvisa koden direkt i mobilen. Sms:et innehåller även en länk där kassabiträdet ska kontrollera erbjudandet som koden ska gälla för.

Pantkvitton kan användas som betalmedel vid köp av valfria produkter, undantag kan gälla för tobak, spel, pant, alkohol och läkemedel. Det löses in i kassan i samband med kundens köp och kasseras därefter. Observera att kunden behöver handla för hela beloppet.

Sverigechecken är ett presentkort som kunden kan använda som betalmedel vid köp av valfria produkter, undantag kan gälla för tobak, spel, pant, alkohol och läkemedel. Presentkortet löses in i kassan i samband med kundens köp och kasseras därefter.
Observera att kunden behöver handla för hela presentkortets belopp.

Anledningen till att en värdebärare inte fungerar i kassan kan variera.
Innan ni kontaktar ClearOns support ska ni kontrollera följande:

  • att varan som kunden avser att köpa omfattas av kupongens erbjudande
  • att kunden avser att köpa rätt antal varor
  • kupongens giltighetstid
  • att det inte finns en intern rabatt kopplad till varan
  • att varan kostar över värdebärarens värde
  • att det inte finns rabattbefriade varor på kvittot (tobak, spel, pant, alkohol)
  • att produkten finns på kvittot

Stämmer ovan punkter kan ni prova att slå kupongens streckkod/koder manuellt eller att lösa in kupongen i en annan kassa.

När ni kontrollerat och säkerställt ovanstående – hantera ärendet med kunden. Kontakta  sedan vår kundsupport, ange kupongens EAN kod, produkt EAN kod, eventuell felkod från kassan, samt bifoga en bild på kupongens fram- respektive baksida. Observera att ovanstående inte omfattar Värdeavier, utan endast kuponger.

Nej, ett aktiverat presentkort går inte att makulera. Var därför noga med att informera kunden om detta vid köptillfället samt att ta betalt för kortet innan det aktiveras.

Se manual ”Stoppa - Makulera Kundorder i Kassagirot” i ”Manual MoneyGram” som finns under menyrad MoneyGram i Kassagirot.

Se manual "Stoppa - Makulera kundorder i Kassagirot" som finns under menyrad Dokument i Kassagirot.

Det är endast tillåtet att ändra ett stavfel. Behöver hela namnet ändras måste transaktionen makuleras och göras om med rätta uppgifter. Information om hur en namnändring görs finns under avsnitt ”Ändra Namn” i ”Manual MoneyGram” som finns under menyrad MoneyGram i Kassagirot.

Se avsnittet ”Makulera” i ”Manual MoneyGram” som finns under menyrad MoneyGram i Kassagirot.

Orsakerna kan vara flera. Kontakta vår kundsupport för vidare felsökning.

Nej, ett aktiverat presentkort går inte att makulera. Var därför noga med att informera kunden om detta vid köptillfället samt att ta betalt för kortet innan det aktiveras.

För att kontrollera om kortet är aktiverat, kontakta oss. Är kortet aktiverat, hänvisa kunden till varumärkesleverantören för vidare kontroll.

Logga in på www.clearon.se med Butiks-ID samt PIN-kod.

Kontakta oss via mail med information om vilken butik det gäller.

 

Be kunden kontakta företaget denne fått avin från (utställaren) för att få mer information.

Be kunden göra en reklamation hos avsändaren (utställaren) av Värdeavin.

Inlösen av Värdeavier sker i mån av tillgång på kontanter i butiken. Högsta belopp för inlösen är 99 999 SEK. Högre belopp hänvisas till bankkontor.
OBS! Säkerställ att berörd personal är informerad om vilken beloppsgräns som finns i er butik.

Båda personerna måste skriva på utbetalningskortet på baksidan och legitimationerna för båda måste visas upp. Värdeavin hanteras på samma sätt som om det hade varit ett bud (gäller PlusGirot och Bankgirot) som hämtar ut pengarna. Swedbank/Sparbankernas Värdeavier saknar budförförfarande.

Hänvisa kunden till ett bankkontor för hjälp med inlösen. Värdeavier som saknar streckkoder går inte att lösa in i butik, utan kan endast lösas in hos bankkontor.

  • Företagsavier (Se specifik fråga om Företagsavier)
  • Dödsbon
  • Personer med fullmakt
  • Avier utan streckkoder
  • Minderåriga utan legitimation
  • Utländsk ID-handling
  • Avier utställda till målsman
  • Personer med skyddad identitet
  • Personer som ej kan signera (disable to sign)


I samtliga ovanstående fall hänvisas kunden till bankkontor eller avsändaren (utställaren)

Företagsavier inlöses endast hos ombud för Kassagirot samt bankkontor.

Undantag: Om inte företagsavin är adresserad till en person och personnamnet står före företagsnamn på rad 1 och företagsnamnet på rad 2, då är inlösen hos en onlinebutik möjlig.

Om däremot företagsnamn står först, då skall butiken inte godkänna utbetalning eftersom det är Företaget som är mottagare av pengarna.

  • Körkort utfärdat av Vägverket och transportstyrelsen
  • Nationella ID kort
  • ID kort från skatteverket
  • Svenskt pass
  • SIS-märkta tjänstekort och ID-kort

Obs! ID-handling från migrationsverket, utländska ID handlingar och främlingspass är ej godkända.

Avgiften på 30 kr är en serviceavgift för inlösen och tas alltid ut, oavsett om kunden handlar för hela eller delar av beloppet eller tar ut hela beloppet i kontanter.

En del Värdeavier är avgiftsfria för kunden då avsändaren valt att stå för avgiften. Det framgår på avin.

Inlösen avVärdeavier måste ske i Online läge dvs. att kassan är uppkopplad mot oss. Om kassan saknar kontakt kan ni testa att starta om den eller att registrera den i en annan av butikens kassor. Skulle Värdeavin fortfarande inte gå att lösa in pga. kassan saknar kontakt får ni be kunden att återkomma vid ett senare tillfälle eller hänvisa till ett annat ombud. Lämna aldrig tillbaka en Värdeavi som dragits i kassan utan att först ha kontrollerat på clearon.se att den inte blivit inlöst. Kontrollera Värdevin på clearon.se under Kontrollera Värdebärare.

Kontrollera följande:

  • Kontrollera att värdeavin inte redan är inlöst på clearon.se under Kontollera värdebärare
  • Att giltighetstiden för Värdeavin inte passerat
  • Prova lösa in Värdeavin i en annan kassa
  • Testa knappa in kod 1 och kod 2
  • Om felkoden är ”Medges ej” och Värdeavin inte är inlöst, lämna tillbaka Värdeavin till kunden med hänvisning till avsändaren (utställaren)

OBS! Lämna aldrig tillbaka en Värdeavi som dragits i kassan utan att först ha kontrollerat på clearon.se att den inte blivit inlöst, oavsett vad felmeddelandet indikerar.

Kontrollera först och främst på clearon.se under "Kontrollera värdebärare" att värdeavin inte redan är inlöst. Har Värdeavin inte blivit inlöst är det ingen far att lämna tillbaka Värdeavin till kunden, som i sin tur kan vända sig till ett annat ombud för inlösen.

Enligt rutin ska dock en Värdeavi signeras av kassörskan som sista steg vid inlösen d.v.s. när kassan bekräftat att Värdeavin lösts in

Kontrollera först och främst på clearon.se under "Kontrollera värdebärare" att Värdeavin inte redan är inlöst.

Om Värdeavin är inlöst i er butik behöver ni kontakta vår Kundsupport på, för att lämna en incidentrapport. Er butik behöver därefter lösa utbetalningen mot kunden, då det inte går att dra tillbaka en inlöst Värdeavi. 

Kunden kan inte  hämta ut pengarna. Be kunden kontakta avsändaren (utställaren).

Till er hjälp har vi tagit fram en webbutbildning som beskriver vad det innebär att vara ombud för Värdeavier. Den beskriver hanteringen i kassan och efterföljande rutiner. Alla som på ett eller annat sätt blir berörd av Värdeavier i butiken skall gå denna utbildning. För att nå utbildningen går ni in på www.clearon.se och loggar in med Butiks-ID samt PIN-kod.

Logga in på www.clearon.se med Butiks-ID samt PIN-kod. Uppgifterna finns i välkomstmailet.