Logga in som butik eller leverantör

Kontakta oss

Frågor & Svar

Här hittar du svaren på de frågor som vi oftast får. Tveka inte att höra av dig om det är något du inte hittar på info@clearon.se!

För att kunna redovisa och lösa in värdebärare via ClearOn behöver butikens kassasystem vara uppkopplat via ClearOns Onlineclearing tjänst. Om ni har ett av dessa system kan ni ansöka om tjänsten här.
ClearOn tar inte ut någon avgift för för att koppla upp kassasystemet online, däremot kan det förekomma att systemleverantören gör det. Kontakta din kassaleverantör för att kontrollera vad som gäller för just deras system.

För att kunna redovisa och lösa in värdebärare via ClearOn behöver butikens kassasystem vara uppkopplat via ClearOns Onlineclearing tjänst.

För att kunna ansöka om Onlineclearing måste butikens kassasystem ha stöd för tjänsten implementerad. För mer information, se ”Vilka kassasystem finns online-clearing tjänsten implementerad i?”

Onlineclearing innebär att kassorna i butiken är direktuppkopplade till ClearOn. Kassan kommunicerar med ClearOn i realtid och kontrollerar varje värdebärare vid inlösentillfället.

Online clearingtjänsten finns idag implementerad i kassasystem från:

  • Bedge
  • Extenda – ICA
  • Extenda - Axfood
  • Logica
  • Visma
  • Conille
  • Lindbak
  • Polygon
  • Wave

Kontakta er kassaleverantör och be dem kontakta oss för att stämma av möjligheterna att implementera online clearingtjänsten deras kassasystem.

Ersättningen utbetalas till angivet giro vardagen efter att värdebäraren lösts in i kassan. Kontakta vår Kundsupport om du har frågor kring er redovisning eller utbetalning. Telefon: 020-31 54 86 eller e-post kundsupport@clearon.se.

Kupongersättningen betalas ut på det Plus- eller Bankgiro som du angivit. Kontakta gärna vår Kundsupport om du har frågor som rör utbetalningsgiro. Telefon: 020-31 54 86 eller e-post kundsupport@clearon.se.

Kontrollera om avin lösts in när ni drog den i kassan innan ni lämnar tillbaka värdeavin till kunden. Det gör ni genom att kontakta vår Kundsupport, telefon: 020-31 54 86

Kontakta vår Kundsupport, telefon: 020-31 54 86, eller e-post: kundsupport@clearon.se.

Anledningen till att en värdebärare inte fungerar i kassan kan variera. Innan ni kontaktar ClearOns support ska ni kontrollera följande:

  • att produkt EAN koden som kunden köpt omfattas av kupongens erbjudande,
  • att kunden köpt rätt antal varor,
  • kupongens giltighetstid,
  • att det inte finns en intern rabatt kopplad till varan,
  • att varan kostar över värdebärarens värde,
  • att det inte finns rabattbefriade varor på kvittot (Tobak, spel, alkohol)
  • att produkten finns på kvittot

När ni kontrollerat och säkerställt ovanstående kontakta ClearOns support för vidare hantering. Innan ni ringer, se till att ha kupongen, produktens EAN kod samt eventuell felkod tillgänglig. Observera att ovanstående inte omfattar Värdeavier, utan endast kuponger.

Avgiften på 30 kronor för inlösen tas alltid ut oavsett om man handlar för hela eller del av beloppet eller om man tar ut hela beloppet i kontanter.

På vissa Värdeavier printas förslag på närmaste butik, annars kan kunden gå in på kassagirot.se och söka närmaste butik.

För inlösen i butik gäller endast svenska godkända ID-handlingar. Kunder med utländsk ID-handling måste vända sig till ett bankkontor.

Från kl 22.00 på kvällen till kl 07.00 på morgonen uppdateras systemen – därför kan ni inte lösa in Värdeavier under denna tid.

Utbetalningskort/Värdeavier som saknar streckkoder går inte att lösa in i butik, utan kan endast lösas in hos bankkontor.

Båda måste skriva på utbetalningskortet på baksidan och legitimationerna för båda måste visas upp. Hanteras på samma sätt som om det hade varit ett bud som hämtar ut pengarna.

Kontakta vår Kundsupport, telefon: 020-31 54 86 eller mail: kundsupport@clearon.se. Lämna aldrig tillbaka en Värdeavi som dragits i kassan utan att först ha kontrollerat med ClearOn att den inte blivit inlöst, oavsett vad felmeddelandet indikerar.

Be kunden att göra en reklamation av utbetalningskortet – kunden ringer till utställaren av kortet.

Be kunden att kontakta den som skickat pengarna (utställaren). (En orsak kan vara att giltighetstiden har gått ut).

Be kunden kontakta den som skickat pengarna (utställaren) för att få mer information.

Kunden kan lida skada och då kan banken drabbas av skadeståndskrav, som banken i så fall kräver att butiken ska ersätta. Butiken kan i sin tur kräva dig som anställd på ersättning, även om inte kunden lider någon direkt ekonomisk skada kan förtroendet för banken skadas. Det är mycket viktigt för ClearOn och bankerna och att kunderna kan lita på att lämnade uppgifter inte sprids till obehöriga.

Välkommen att kontakta oss med alla typer av frågor. Vi lyssnar gärna på dina behov och önskemål för att vägleda dig och bistå med vår kunskap och erfarenhet.

Gör så här:

1)      Registrera dig som ny Leverantör i vår webbshop Webbshop

2)      Gör sedan en kampanjanmälan.

3)      Efter kampanjanmälan skickar vi er 2 fakturor på posten.; kampanjuppläggsfaktura samt en kampanjsaldofaktura (där kampanjmedel dras ifrån vid inlösen).

4)      Som ny leverantör behöver du betala dessa i förskott.

5)      När kampanjuppläggsfakturan är betald erhåller du en EAN kod som du klistrar in på ert kupongoriginal.

6)      När originalet är klart mailar du det till vår kampanjavdelning kampanj@clearon.se, för att få ett godkännande. När du fått originalet godkänt är det bara att trycka upp kuponger.

Inlösenrapport och ekonomisk avräkning

Då alla butikerna är online uppkopplade dras kampanjmedel varje natt från ert kampanjsaldokonto till de butiker där kampanjen haft inlösen.

Vid varje månadsslut får ni sedan en inlösenrapport samt ett avräkningsunderlag som används för den löpande bokföringen.

Önskar ni mer detaljerade rapporter som butiksrapport dashboards på kedjor mm så är det bara att höra av er till sales@clearon.se för offert.

Övrig information

Tidsperiod på kampanj är upp till 12 månader. Under kampanjperioden går det bra att lägga till och ta bort produkt EAN koder. Maila förändringar till vår kampanjavdelning kampanj@clearon.se

Vi har även tagit fram Clear Insights om ni vill fördjupa er ännu mer om kuponger Clear Insights.

Här kan du ta del av våra Allmänna villkor samt våra Ekonomiska rutiner. 

Läs mer om Kuponger & Checkar här. 

Det går att förlänga en kupongkampanj enligt önskemål. Vid varje förlängningstillfälle utgår en ny kampanjavgift enligt vår prislista. En kampanjavgift avser maximalt ett förlängningstillfälle på ett år.

Självklart – och till förmånliga priser. Välkommen att besöka vår webbshop. Här kan du enkelt beräkna priser och göra beställningar. Du kan även kontakta oss med alla typer av frågor. Vi lyssnar gärna på dina behov och önskemål för att vägleda dig och bistå med vår kunskap och erfarenhet. Kontakta vår Kampanjsupport, kampanj@clearon.se

Medievalet styr i första hand hur stor inlösen blir men också hur generöst och välexponerat erbjudandet är. Andra faktorer som påverkar resultatet är övriga marknadsåtgärder samt hur konkurrensen inom varugruppen ser ut. Om ni vill ha råd och tips inför er kommande kampanj så hjälper vi gärna till, kontakta sales@clearon.se

3,5 x 1,5 cm är vad vi rekommenderar. Det går att göra den både mindre och större, men då vill vi gärna att ni mailar oss ett provtryck i PDF-format så att vi kan provläsa koden innan tryck:  kampanj@clearon.se

Tumregeln är att kupongen bör ha samma storlek som en 20-kronorssedel (120 x 65 mm). Det gör att både konsumenten och butiken lätt kan handskas med den. Vill ni att kupongen ska ha en annan storlek går det naturligtvis bra. Då vill vi gärna att ni mailar oss ett provtryck i PDF-format så att vi kan kontrollera att all information finns med på kupongen innan den går till tryck: kampanj@clearon.se

Samtliga villkor som är förenade med erbjudandet ska finnas angivna på kupongen. Texten ”inlöses av ClearOn, tidigare Kuponginlösen” ska alltid anges så att butiken ser att kupongen är kopplad till ClearOn.

En produktcheck ska alltid ha en EAN-kod, en OCR-kod och en ruta där butiken fyller i värdet på varan. För mer information, kontakta vår Kampanjsupport, telefon: 08-588 340 59, eller mail: kampanj@clearon.se

VILL DU ATT VI KONTAKTAR DIG?