Från idé till utvärdering
Syfte och idé
Utgå från ditt specifika behov för dina produkter, det kan t.ex. vara att attrahera nya konsumenter, öka försäljningen till befintliga konsumenter, skapa prövoköp, öka synligheten, stötta nyhetslansering etc.
Mål
Sätt mål för kampanjen så att du lätt kan analysera och utvärdera resultatet löpande och vid kampanjens slut. Ditt mål kan t.ex. vara antal inlösta kuponger per månad, andel inlösta kuponger per säljdistrikt eller per kedja.
Planering & Genomförande
Bestäm hur kupongerna ska distribueras, t.ex. i pappersformat till butik, digitalt genom sms eller Facebook, eller genom utskick i fackpress. Läs mer om de olika möjligheterna nedan under rubriken "Kuponger och checkar - i butik, online eller utskick".
Bestäm även kampanjens utformning och erbjudande till konsument; såsom rabattsats, köpkrav, eventuellt multiköp eller sambandsvaror etc.
Utgå från syftet och idéen med kampanjen och förankra alltid med säljkåren i de fall då de kommer vara involverade i kampanjen. Ta gärna del av våra slutsatser i "Clear Insights" som ger en sammanfattad bild av påverksfaktorerna i butik. Med stöd av forskning har vi analyserat och genomfört mätningar av försäljningsdata och inlösen på hundratalet olika erbjudanden.
Löpande uppföljning
Under kampanjens gång kan du löpande få information om antalet inlösta kuponger, hur inlösen ser ut geografiskt, inlösen per butik och inlösen per kedjetillhörighet. Sätt delmål och följ upp tillsammans med andra inblandade, t.ex. säljkåren. Uppföljning bör göras vid minst två tillfällen under kampanjens genomförande.
Utvärdering & analys
När kampanjen är genomförd är det viktigt att du utvärderar resultatet från de mål som du satte inledningsvis.
Beställ kupongkampanj här, eller läs mer under rubriken ”Skapa din egen kupongkampanj” nedan.
Skapa din egen kupongkampanj
För att kunna skapa en egen kupongkampanj behöver du vara registrerad användare hos ClearOn. Logga in här eller Anmäl ny användare här
Vi vill gärna komma i kontakt med dig. Fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.