9 november, 2022

”Kampanjer är ett sätt att hämta hem sviktande volymer”

Stigande priser ger sjunkande försäljningsvolymer. Det ser vi överallt i dagligvaru-handeln just nu.  Men det gäller inte alla – vissa kategorier har faktiskt ökat det senaste året. ”Med rätt kampanjplanering kan man gå segrande ur inflationen”, säger Anna Ekström på NielsenIQ.

Inflation, ökande bränslepriser, kriget i Ukraina, minskad tillgång på råvaror och ränteökningar – alla dessa omvärldsfaktorer påverkar den prisökning vi nu ser i dagligvaruhandeln, och som i sin tur ger sjunkande försäljningsvolymer. Men det finns vissa kategorier som gått emot strömmen – tack vare sina smarta kampanjsatsningar. När NielsenIQ studerade just kampanjvolymer under det gångna året visade det sig att bland annat ägg, funktionella drycker och snacks är några av dessa kategorier som kunnat hämta hem vikande försäljning med rätt kampanjer. En viktig anledning till ökningen är att dessa kategorier har haft ett stort fokus på priskampanjer av olika slag, menar Anna Ekström, kommersiellt ansvarig för Norden på NielsenIQ. För är det något som konsumenter letar efter i tider av inflation och prisökningar så är det bra erbjudanden.

– Vi ser en tydlig trend just nu där konsumenter söker efter billigare alternativ till de varor de normalt köper, antingen genom att leta efter extrapriser och kupongkampanjer eller genom att byta till billigare alternativ och private labels, säger hon.

Intensivt och välriktat kampanjarbete

När omvärlden skakar och försäljningssiffrorna pekar nedåt är det lätt att dra öronen åt sig och dra in på försäljningsaktiviteter. Men Anna Ekström påpekar att det gamla uttrycket ”det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke” fortfarande gäller.

– Jag tror att även produkter som normalt inte använder sig av kupongkampanjer, riktade erbjudanden och liknande aktiviteter skulle kunna dra stor nytta av detta i dessa tider, när kunderna letar efter klipp. Kampanjer är ett bra sätt att hämta hem sviktande volymer, helt enkelt.

Möt kundens önskan om kampanjer

En skillnad, om man jämför Sverige med våra nordiska grannländer, är att svenskar ofta är lojala till en viss butik och kedja. I Norge och Danmark däremot väljer konsumenten oftare butik utifrån vilka erbjudanden de har. Denna lojalitet är en möjlighet för leverantörerna, menar Anna Ekström.

– Svenska konsumenter går visserligen helst till samma butik varje gång de handlar, men de är också mer påverkbara när de väl är där. Så den leverantör som satsar på att synas i butiken med kampanjer har mycket att vinna.

Även butikerna gynnas av leverantörernas kampanjer, menar Anna Ekström.

– Just nu är konsumenten på jakt efter bra priser och erbjudanden. Som butik är det viktigt att möta detta genom att ha många bra erbjudanden och kupongkampanjer. Annars finns risken att du till och med förlorar din lojala kund till en annan butik som har bättre erbjudanden.

Inte “one size fits all”

Men trots att lyckade kampanjer är en viktig faktor för att behålla, och till och med öka, volymerna även i kristider finns det inte en generell kampanjlösning som passar alla varukategorier, menar Anna Ekström.

– Det gäller att känna sitt varumärke för att göra rätt. Här handlar det inte om ”one size fits all”. Den typ av kampanj som passar för en viss kategori är kanske inte rätt för en annan. Därför gäller det att läsa på och vara förberedd så att man gör rätt saker.

Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2022-11-09