Mona Johansson, chefredaktör på Fri Köpenskap

Dags att nominera din favorit-leverantör till Dagligvarugalan

Den 30 september går årets Dagligvarugala av stapeln, men redan nu är det hög tid att nominera dina favoriter. Förra året vann Estrella den prestigefyllda titeln Årets Leverantör, i kategorin som sponsras av ClearOn och Nielsen. Vem vill du se högst upp på prispallen i år?

Dagligvarugalan är branschens stora happening och galakväll – ett tillfälle då ljuset skiner lite extra på alla duktiga medarbetare inom svensk dagligvaruhandel. Galan arrangeras av branschtidningen Fri Köpenskap och under den festliga kvällen koras vinnare i 20 olika kategorier – allt från Årets Butik, Årets Arbetsgivare och Årets Kassazon till Årets Mejeriavdelning och nyheten Årets Vegobutik.

 

En av kategorierna är Årets Leverantör där ClearOn och Nielsen samarbetar som kategoriägare. Sofia Schöldström, Senior Key Account Manager på ClearOn, är en av jurymedlemmarna.

– Dagligvarugalan är ett fantastiskt sätt att uppmärksamma branschen och hylla alla hjältar som verkar där dagligen. Just Årets Leverantör är en viktig kategori eftersom det är ett pris som månar om samarbetet mellan de olika leden i branschen och bidrar till att hålla en hög branschstandard.

Ett avgörande samarbete

Mona Johansson är chefredaktör på Fri Köpenskap som arrangerar galan sen 13 år tillbaka. Hon instämmer med Sofia Schöldström.

– Årets Leverantör är en viktig kategori eftersom just samarbetet mellan butikerna och leverantörerna är en så stor och avgörande del i varje butiks framgång.

Dagligvarugalan har fått allt högre status för varje år sen starten 2008 och numera uppmärksammas och uppskattas pristagarna i hela den vinnande organisationen, påpekar Mona Johansson.

– Stoltheten hos den senaste vinnaren av Årets Leverantör, Estrella, gick inte att ta miste på. De pristagare som själva på olika sätt aktivt använder utmärkelsen i verksamheten, både inåt och utåt, har mycket att vinna på det.

Årets Leverantör är en viktig kategori eftersom just samarbetet mellan butikerna och leverantörerna är en så stor och avgörande del i varje butiks framgång.

Hoppas på många nomineringar

Sofia Schöldström ser fram emot att juryn ska få in många spännande och välmotiverade nomineringar på leverantörer som har tagit det där extra lilla steget för att få till ett gott samarbete med dagligvarubranschen.

– Så alla som känner att deras företag gjort just det – tveka inte att gå in och nominera! Det är ett perfekt tillfälle att hylla och skapa engagemang kring varumärket och företaget. Ta chansen att lyfta era medarbetare och förstärka teamkänslan och företagskulturen.

Samtidigt är det även ett bra marknadsföringsfönster och ett tillfälle till PR för leverantören, påpekar hon.

– Frågan är alltså inte om man ska nominera utan när man ska nominera sitt företag!

 

Text: Karin Cedronius

Publiceringsdag: 2021-03-24

 

 

 

Om Årets Leverantör

Kategorin har skapats för att stimulera:

  • Samarbeten i handelns alla led
  • Innovation och utveckling av sortiment och metoder
  • Lönsamhetsutveckling
  • Kunskapsförmedling och rådgivning

 

Viktiga datum för Dagligvarugalan

  • 20/5 Nomineringen stänger
  • 30/8 Finalisterna presenteras
  • 30/9 Vinnarna koras