Coca-Cola tar hjälp av ClearOn för kontoinsättning

Pandemin har slagit hårt mot restaurang- och besöksnäringen. I ett nytt initiativ stöttar nu Coca-Cola kämpande hotell, kaféer, barer och restauranger genom att bjuda deras gäster på Coca-Cola. Flaskorna delas ut mot uppvisande av en digital kupong. Ersättningen till restaurangerna löser Coca-Cola med ClearOns tjänst för kontoinsättning.

 

Under hösten har dryckesjätten delat ut ett stort antal Coca-Colaflaskor till konsumenter över hela Sverige via restauranger, kaféer, hotell och barer. Målet med kampanjen är att hjälpa till att driva trafik och få gästerna att hitta tillbaka till sina favoritställen efter stiltjen som corona har medfört.

– I början av pandemin såg vi att många restauranger, barer och kaféer stod utan gäster när folk inte vågade sig ut för att äta och fika. Sedan dess har det vänt för vissa, men långt ifrån alla. Det är för att hjälpa dem som fortfarande har det tufft som vi har initierat denna kampanj, säger Björn Hellqvist, Environment Marketing Manager på Coca-Cola European Partners.

 

En Coca-Cola mot en digital kupong

Kampanjen pågår från september till december och är en del av ett större europeiskt initiativ. Via utomhusreklam, influensersamarbeten och digital annonsering uppmanar Coca-Cola människor att gå in på deras hemsida och ladda ner en digital kupong, som går att lösa in mot en Coca-Cola hos någon av de 450 restauranger, kaféer, hotell och barer som deltar i kampanjen.

– Restaurangen eller kaféet löser enkelt in kupongen via en app eller via sin dator och gästen får sin Coca-Cola. Sedan ersätter vi restaurangen för alla utdelade flaskor, berättar Björn Hellqvist.

 

ClearOn löser kontoinsättningen

Här kommer ClearOn in i bilden. Eftersom bokföringsregler gör att Coca-Cola inte kan ersätta restaurangerna, kaféerna, hotellen och barerna direkt med en utbetalning har de vänt sig till ClearOn, som hjälpt till med betalningsflödet via sin tjänst Kontoinsättning.

– Det är en ganska komplicerad kampanj, eftersom det är så många olika restauranger och kaféer som ska ersättas med olika summor och flera av dem inte har eget bank- eller Plusgirokonto. Men ClearOn har löst det väldigt bra och vi har känt oss trygga hela vägen, säger Björn Hellqvist.

 

ClearOn och Coca-Cola har samarbetat länge kring kuponger i butik, men detta är första gången Coca-Cola anlitar ClearOn för hjälp med kontoinsättningar.

– ClearOn är unika eftersom de kan göra stora filutbetalningar till en större kundmassa, vilket gör att vi kan ersätta våra kunder i faktiska pengar. Det känns tryggt att de har så stor erfarenhet av att arbeta med både kuponger och utbetalningar och att vi har kunnat bolla våra frågor med dem under resans gång. ClearOn har varit såväl proaktiva som flexibla och problemlösande.

 

Fungerar både lokalt och globalt

Pierre Gewerth, ansvarig för digitala tjänster på ClearOn, berättar att tjänsten ökar stadigt i popularitet och passar utmärkt när kunder behöver en betallösning som ska fungera även utanför Sveriges gränser.

– Den här tjänsten har stor potential eftersom den fungerar både lokalt och globalt, och även när mottagaren inte är ansluten till ClearOn. Då är Kontoinsättning ett utmärkt sätt att lösa betalningen och få ett korrekt bokföringsunderlag.

 

Text: Karin Cedronius

Publiceringsdag: 2020-11-26