9 november, 2022

Findus fygitala kampanj ökar synligheten i frysen

En hybridlösning, där analogt och digitalt går hand i hand, en så kallad fygital kampanj. Det blev lösningen för Findus när de ville förnya sin kommunikation och sticka ut i frysdisken. Kampanjen skapade de tillsammans med ClearOn. 

De flesta leverantörer är väl medvetna om hur svårt det är att fånga shopperns uppmärksamhet i butiken. Bra exponeringar, gärna på gaveln, och kupongkampanjer av olika slag är några sätt att sticka ut och synas. För Findus blev den senaste kampanjen med en så kallad fygitallösning, det vill säga en hybrid mellan traditionellt skyltmaterial och annonsering på sociala medier, ett lyckat drag.

– Vi ville testa något nytt som väckte uppmärksamhet och som stack ut jämfört med det vi brukar göra för att bryta shopperns autopilot, säger Sara Badman, Trade marketing manager på Findus, och fortsätter:

– Vi valde en hybrid kampanjlösning för att skapa extra mycket uppmärksamhet i en del av butiken där det av naturliga skäl finns begränsad möjlighet att sticka ut med iögonfallande exponeringar, nämligen frysen.

Digital närvaro i fysisk butik

Kampanjen bestod av en tävling där shoppers kunde vinna en airfryer genom att ladda upp en bild på ett kvitto som innehöll två Findusprodukter till Findus tävlingssida på nätet. För att komma till sidan kunde man antingen skanna en QR-kod på skyltmaterialet i butiken, som placerades såväl på frysgavlar som i ordinarie hylla, eller gå direkt via annonser på sociala medier.

Lösningen med QR-koder gjorde att vi fick en digital närvaro även i den fysiska butiken

– Lösningen med QR-koder gjorde att vi fick en digital närvaro även i den fysiska butiken. Dessutom visar Eyetrackerstudien Sanningens ögonblick från Retail Academics på ett ökat snittkvitto vid mobiltelefonanvändning i butiken, så det är extra roligt att vi med kampanjen uppmuntrade just detta.

De tävlande hade även chansen att vinna gratisprover på Findus panerade fisk eller deras Green cuisine-rätter.

– Vi delade ut 50 gratisprover per vecka genom att skicka ut digitala värdecheckar till personer som tävlat. Eftersom man kunde tävla flera gånger, dock inte med samma kvitto, kunde värdecheckarna användas till ett nytt tävlingsbidrag och generera ytterligare trafik till butiken och frysdiskarna.

Sara Badman, Trade marketing manager på Findus

Skapa intresse redan före butiken

Samtidigt som tävlingen pågick ute i butik annonserade Findus på sociala medier med målet att öka trafiken till butikernas frysdiskar när shoppern kom för att köpa sina frysrätter.

– Vi vet att det sker färre impulsköp i frysdisken än på andra ställen i butiken. Därför är det otroligt viktigt för oss att skapa ett intresse för våra produkter redan innan shoppern kommer in i butiken. Då ökar chansen att vi hamnar på inköpslistan.

ClearOn skapade lösningen med landningssida, QR-kod och digitala kuponger samt inlösen via tjänsten Activate Interactive. Tack vare denna helhetslösning kunde Findus följa shopperns alla steg i butiken och online samt köp med kvittoskanning och inlösen av kuponger.

– Vårt samarbete med ClearOn har fungerat jättebra. Det är lätt att få kontakt med dem och det går smidigt, snabbt och enkelt att samarbeta. Jag har en känsla av att det alltid är lätt att komma till action när man jobbar med ClearOn, säger Sara Badman.

Text: Karin Cedronius
Foto: Findus 

Publiceringsdag: 2022-11-09