Johnny Lönnberg, affärsområdesansvarig på ClearOn
30 september, 2020

Kuponger – ett säljverktyg som håller i längden

Det är ett av handelns äldsta och mest etablerade verktyg för att driva försäljning. I dag är kuponger mer aktuella än någonsin, inte minst tack vare den digitala utvecklingen och mobila kuponger.

Redan 1880 togs den första rabattkupongen fram i USA. I dag vet vi att kuponger är ett effektivt verktyg för att öka försäljningen. Ändå händer det att Johnny Lönnberg, som är affärsområdesansvarig på ClearOn och har över tio års erfarenhet av tusentals kupongkampanjer, får frågan om kuponger verkligen är ett modernt marknadsförings­ verktyg. Svaret på frågan är tveklöst ja. Det visar inte bara de resultat som kampanjerna ger utan även de världsunika studier som gjorts av analysföretaget Retail Academics på uppdrag av ClearOn.

– Vi strävar efter att kontinuerligt förbättra och utveckla kupongkampanjerna så att våra kunder ska få ut maximalt värde av de pengar som de investerar. I det arbetet ingår bland annat studierna vi gör tillsammans med Retail Academics, som ger oss goda insikter om hur effektiv kupongen är som säljverktyg, säger Johnny Lönnberg.

 

De flesta köpbeslut fattas i butik

Visste du att åtta av tio köpbeslut fattas på plats i butiken? Då är erbjudanden som ges i direkt anslutning till en produkt förstås väldigt effektiva.

–  Dessutom vet vi att konsumenter bara uppmärksammar cirka 0,2 procent av alla de varor som finns i en vanlig matbutik. Därför är kupongen inte bara bra för att locka till köp via rabatter utan även för att skapa uppmärksamhet för en viss produkt, säger Johnny Lönnberg.

Det stämmer väl överens med trenden att handeln i dag vill ha lösningar som driver försäljning på de ordinarie avdelningarna snarare än på varutorg och liknande exponeringar.

Vi vet att den är mer effektiv än vanliga hyllpratare för att skapa uppmärksamhet.

–  I vår dialog med handlare får vi ofta höra att de vill jobba mer med de ordinarie hyllorna. Då blir kupongen ännu viktigare, eftersom vi vet att den är mer effektiv än vanliga hyllpratare för att skapa uppmärksamhet, säger Johnny Lönnberg.

 

Helt nya kampanjformer

Ytterligare en av kupongens fördelar, som visat sig i undersökningarna från Retail Academics, är att de bara rabatterar merförsäljningen. Det är skillnad från till exempel extrapriser, som rabatterar alla varor. Det är förstås bra för både handlare och leverantörer.

– En marknad i förändring öppnar upp för helt nya kampanjformer och där kommer kupongen att fortsätta spela en viktig roll, såväl i digital form som i pappersform, avslutar Johnny Lönnberg.

Text: Karin Cedronius 

Publiceringsdag 2020-09-30

 

KORTA KUPONGFAKTA

 

  • Singelkuponger ökar försäljningen med 15 procent i genomsnitt.
  • Nyhetskuponger ökar försäljningen med 46 procent i genomsnitt
  • Flerköpskuponger ökar försäljningen med 31 procent i genomsnitt