9 november, 2021

Mitt i prick när Dafgårds testar nytt kampanjformat för sina färdigrätter

Bättre träffsäkerhet och större möjlighet till uppföljning, men också smidigare för konsumenten. Det är några anledningar till att Dafgård valt att marknadsföra sina nylanserade färdigrätter med ClearOns nya kampanjverktyg för sociala medier. Ett lyckat val som resulterat i att kupongerna nått exakt rätt målgrupp.

 

Under hösten fortsätter Dafgårds att lansera sin nya färdigmatsserie med olika pastarätter och rätter med asiatisk touch.

– Inför lanseringen ville vi testa att rikta vår kampanj specifikt mot en viss målgrupp och valde därför att prova ClearOns nya kampanjverktyg i Instagram stories, berättar Dafgårds marknadschef Matilda Ward.

 

Träffsäkert och bättre uppföljning

Med hjälp av det nya kampanjverktyget annonserar Dafgårds till den utvalda målgruppen direkt i Instagram stories.

– Det blir väldigt träffsäkert och är ett smart sätt att hitta rätt erbjudande till rätt publik så att våra kunder får det som känns relevant för dem, säger Matilda Ward och tillägger:

– En annan fördel jämfört med traditionella kupongkampanjer i butik är att vi kan följa upp exakt vilka som löst in sina kuponger. Det är också bra att varje mottagare bara får erbjudandet en enda gång, eftersom vi då får bättre kontroll över kampanjen.

 

Enklare och ett mer effektivt flöde

För de konsumenter som får Dafgårds erbjudande ”Köp en få två” av de nya färdigrätterna är det dessutom mycket enklare att ta emot kupongerbjudandet, eftersom de slipper steget att klicka sig vidare till en landningssida utanför Instagram. De fyller bara i sitt mobilnummer direkt i annonsen på stories och får sedan en kupong sekundsnabbt i sin telefon.

– Det blir ett väldigt effektivt flöde och en lägre tröskel för konsumenten att hämta hem sin kupong, säger Matilda Ward.

 

Ett bra verktyg i annonspaletten

Att jobba med kupongkampanjer är inget nytt för Dafgårds, som har ett nära och etablerat samarbete med ClearOn sedan många år tillbaka. Kampanjer som denna på Instagram stories är ett bra verktyg i mixen av kampanjverktyg, tycker Matilda Ward.

– Det här formatet är riktigt bra när man vill matcha en viss typ av kund med en viss produkt. Jag gillar också att man kan styra kampanjen så detaljerat och rikta den mot exempelvis kön, ålder, region och liknande, säger hon.

– Vi är jättenöjda så här långt och kommer säkert att använda det här verktyget i flera kommande kampanjer. Men vi kommer även att fortsätta med våra klassiska kupongkampanjer i butik och via landningssidor, för de har också sina fördelar.

Matilda_Ward_Ny

Matilda Ward, Marknadschef Gunnar Dafgård AB

Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2021-11-10