Fem glada vinnare och två domare! Från vänster: Jurymedlemmen Fredrik Lindberg från Nielsen, Jonas Donnerhag, Matilda Ward, Mikael Isaksson, Jesper Bankemyhr, Jimmy Riberus från Dafgårds samt Sophia Schöldström, jurymedlem från ClearOn.
14 december, 2021

Så blev Dafgårds ”Årets Leverantör” på Dagligvarugalan

De vågade gasa när andra bromsade och satsade helhjärtat trots pandemin. Nya produkter, djärva kampanjer och prestigelös företagskultur med fokus på kunden tog Dafgårds hela vägen till seger i Årets Leverantör på Dagligvarugalan.

 

Det ärofyllda priset Årets Leverantör 2021 delades ut i ett fullsatt Blå hallen i Stockholms stadshus den 15 november. På plats för att ta emot utmärkelsen, som delades ut i samarbete med ClearOn och Nielsen, fanns bland andra Dafgårds Head of sales Jimmy Riberus, som var påtagligt rörd över segern.

– Det känns helt fantastiskt! Vi är så glada och lyckliga över detta pris. Det är som ett kvitto på att allt hårt arbete vi har lagt ner verkligen betyder något.

 

Stort fokus på marknadsföring

Att juryns val föll på familjeföretaget Dafgårds hade flera orsaker. I nomineringen nämner de bland annat Dafgårds djärva val att lägga massor av krut på sin marknadsföring under en tid då många andra företag valde att bromsa in och hålla igen. Under 2020 ökade Dafgårds sin närvaro i såväl sociala medier som tv-reklam och hade dessutom flera stora kampanjer.

Vi resonerade som så att det knappast är smart att bromsa i uppförsbacke, utan beslöt oss för att gasa

– Visst var det en osäker tid, men vi resonerade som så att det knappast är smart att bromsa i uppförsbacke, utan beslöt oss för att gasa. Så mycket marknadsföring som vi gjorde under 2020 har vi aldrig gjort, men det visade sig vara väldigt lyckat och hjälpte till att både hålla i gång och driva marknaden, säger Jimmy Riberus.

Dafgårds visade även stort mod och driv under 2020 genom att satsa rejält på nya vegetariska, hållbara livsmedel, vilket gjort dem till en av de mest framträdande aktörerna i frysen. I satsningen ingick till exempel en jätteinvestering i en helt ny vegetarisk produktionshall.

Värderingsdrivet företag

I juryns motivering nämns även företagets värderingsdrivna filosofi, som visade sig dels när de sträckte ut en hjälpande hand till branschkollegan Polarbröd när de var i nöd, dels när de ställde om sina logistikflöden för att hjälpa butikerna under pandemins början.

– Polarbröds fabrik brann ner i augusti förra året. Vi har också varit med om en stor brand, i slutet av 1980-talet, och vet hur förödande det är. Så vi frågade dem om vi kunde vara till hjälp på något vis. Det slutade med att vi producerade deras bröd – Polarkakan – under ett drygt år i vårt bageri, säger Jimmy Riberus och tillägger:

– Och när butikerna hade problem att fylla sina hyllor under pandemins början, då många konsumenter bunkrade varor, erbjöd vi dem att köra ut produkter direkt till butikerna i stället för via grossisten. Dessutom hjälpte våra säljare till att fylla hyllorna på plats i butikerna. För oss är det en självklarhet att bidra på alla sätt vi kan.

ClearOns senior key account manager, Sofia Schöldström, var en av dem som satt i juryn för kategorin Årets Leverantör.

– Vi är mycket glada över att kunna presentera Dafgårds som vinnare. Med sin prestigelösa företagskultur och sitt mod är de en fin förebild för andra i branschen och väl värda utmärkelsen.

Juryns vinnarmotivering:

”Under ett mycket ovanligt år har vinnaren på ett föredömligt sätt lyckats hålla ångan uppe och öka takten när många andra valt att bromsa in. Med en prestigelös företagskultur och fokus på kunden har årets vinnare lyckats utveckla sina koncept i butik samtidigt som man satsat stort på nya, mer hållbara livsmedel, vilket gjort dem till en av de mest framträdande aktörerna i frysen.

Familjeföretaget har inte minst under covid-19-pandemin visat att det är ett värderingsdrivet bolag när man valde att styra om sina logistikflöden för att hjälpa butikerna och inte minst sträckte ut en hand när kollegan Polarbröd var i nöd.”

Fakta om Dagligvarugalan:

Dagligvarugalan är branschens stora galakväll där duktiga medarbetare och företag i dagligvarubranschen runtom i Sverige står i fokus. Under galan delas det ut priser i 20 olika kategorier – allt från Årets Butik och Årets Arbetsgivare till Årets Ekoinsats och Årets Leverantör. Galan arrangeras av branschtidningen Fri Köpenskap.

Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2021-12-15