Så blev det enklare för Essity att kompensera kunden

Från papperscheckar som skickades ut med vanlig post till digitala kompensationscheckar som kunden får i sin telefon i realtid. För Essity har det nya reklamationssystemet inneburit både nöjdare kunder och en enklare arbetsprocess.

 

– Ju snabbare kunderna får ersättning, desto fortare glömmer de reklamationsärendet. Därför är det så bra med ett system som sköter allt i realtid.

Det säger Linda Rickarv, ansvarig för reklamationer på Essity, som numera skickar alla kompensationscheckar till kunder via ClearOns reklamationssystem.

 

”Det är så mycket enklare och smidigare än tidigare,
då vi bara hade papperscheckar.”

 

– Det är så mycket enklare och smidigare än tidigare, då vi bara hade papperscheckar. De skickades ut per post och det kunde ta flera dagar innan kunden fick checken. Ibland kom den inte fram alls och då blev det såklart badwill.

 

Viktigt att handla snabbt

Med en stor portfölj av populära produkter som blöjor, dambindor samt hushålls- och toalettpapper händer det förstås att kunder ibland vill reklamera en vara. Då gäller det att handla snabbt, menar Linda Rickarv.

– Jag kan sitta med en kund i luren, skicka i väg checken via systemet och höra hur det plingar till när checken är framme i kundens telefon medan vi pratar. Det är verkligen bra service som kunderna uppskattar.

 

Ingen risk för dubbel inlösen

Skulle mottagaren råka radera sin check kan man skicka ut en ny utan risk för dubbel inlösen, eftersom varje check är unik och bara kan lösas in en gång. Systemet visar dessutom i realtid var checken blivit inlöst. En annan fördel är att Linda och hennes kollegor kan ange en specifik summa på checken, till skillnad från papperscheckarna, som hade förtryckta valörer.

– Sen är det ju själva grejen med att checken är digital och finns i telefonen. En papperscheck är mycket lättare att glömma hemma, men telefonen har man alltid med sig när man är ute och handlar.

 

Enkelt och lättarbetat system

Linda Rickarv tycker att systemet är enkelt att arbeta i och påpekar att det är lätt att se vem som har ansvarat för att skicka ut en check och att man tydligt ser om den gått ut via sms eller mejl.

– Vi är jättenöjda med systemet. Det är vår högra hand och hjälper oss bli ännu bättre gentemot våra kunder!

 

Text: Karin Cedronius

Foto: Essity

Publiceringsdag: 2020-12-17