Logga in som butik eller leverantör

KUPONGER

Kuponger och checkar

Visste du att 2 av 3 konsumenter använder kuponger regelbundet och att 31% använder kuponger varje vecka och så många som 83 % använder kuponger minst en gång i månaden!

Kupongmarknaden är större än någonsin! Trenden är att kupongerna fortsätter att öka i användning och allt fler kampanjer initieras. Sedan 2010 har kupongmarknaden vuxit med 30 %

Kuponger och checkar är ett effektivt och säljdrivande verktyg som gör att du dels når nya konsumenter samt ökar dina möjligheter för merförsäljning till befintliga konsumenter. Undersökningar visar att kuponger i butik ökar försäljningen i genomsnitt med 15 % av de avsedda produkterna och så mycket som 46 % i samband med nyhetslanseringar.

En stor framgång med kuponger handlar om att skapa uppmärksamhet, driva försäljning och locka till prövoköp i butik. Vi vet att den genomsnittliga konsumenten 

uppmärksammar så lite som 0,2 % av butikens hela sortiment. Undersökningar visar däremot att så många som 20 % av alla som gått förbi en kupong uppmärksammar produkten och att 4 av 10 leder till köp. Det innebär att kuponger är väsentligt vad gäller att locka till impuls i butik - syns man så finns man! Produktcheckar är det perfekta alternativet när du ska lansera en ny produkt, sampla, bygga lojalitet eller när du vill erbjuda en konsument ersättning för en specifik produkt. Företagsspecifika varucheckar är ett enkelt och effektivt alternativ till att skicka ersättningsvaror vid t.ex. kundvård och reklamationer.

ClearOn kan, utifrån syfte och mål för att nå sin målgrupp, hjälpa till att Identifiera den mest effektiva kampanjen och valet av distributionsmetod. Vi ger gärna rådgivning kring värdet på erbjudandet samt val av färg, form och storlek.

Se vår film där du lär
dig allt om kuponger

              play,se film

Kuponger och checkar - 

i butik, online eller utskick

Papperskupong

Kupong i pappersform är ett betalningsmedel som används som delbetalning. Värdet på rabattkupongen står angivet. Rabattkupongen gäller alltid för en
specifik vara eller vara/varor ur ett specifikt sortiment. Rabattkuponger
används i kampanjer för att öka försäljningen av vissa produkter. Fungerar
mycket bra vid nyhetslansering.

                                        Kupong, kupongkampanj

  

Kupong i dags- eller fackpress 

Rabattkupong kan även tryckas i fack- eller dagspress och fungerar på
samma sätt som en papperskupong beskrivet ovan.  

                                                Kupong i fackpress           

 

Kupong i DR utskick  

Rabattkupong i pappersform som skickas ut adresserat eller oadresserat.
Fungerar på samma sätt som papperskupongen. 

                                      Kupong i DR

 

 

 

 

 

  

 

Mobil kupong

Mobil kupong är ett betalningsmedel i mobiltelefon som berättigar till rabatt på samma sätt som en papperskupong. Den Mobila kupongen visas i mobiltelefonens fönster. Den levereras till kunden som ett SMS och kan visas upp i kassan i text- eller bildformat, beroende på kundens telefon. Den mobila kupongen kan antingen ha fast eller öppet värde.

                                                               Mobil kupong

 

Digital kupong

Digital kupong fungerar på samma sätt som papperskupongen men måste 
skrivas ut för att kunna lösas in i butik. 

                        Digital kupong  

 

 

   

ClearOn - Stolt partner till Dagligvarugalan!

Den 20 september kröntes vinnarna på Dagligvarugalan i Stadshuset i Stockholm. Motiveringen till kategorin Årets leverantör löd "Årets leverantör tar sin plats i butiken med det trendiga proteinet i fokus. Med sin innovationsförmåga och starka närvaro i butiken har man drivit sin kategori på ett uthålligt och strategiskt sätt. En äkta och orädd vinnare som med ständiga nyheter och långsiktiga samarbeten kopieras av andra.

Stort grattis till vinnaren - Kronfågel!

I juryn:
Johnny Lönnberg ClearOn, Pontus Dahlström Food & Friends, Mikael Pettersson Coop, Rickard Gustafsson ICA, Michael Cronholm HUI, Fredrik Lindberg Nielsen, Maya Saksi Fri Köpenskap

   Vinnarna tillsammans-min.jpg     

   Glada vinnare från Kronfågel

Värdebärare som säljverktyg

De olika formaten av värdebärare syftar till att på olika sätt nå ut med riktade erbjudanden. Respektive värdebärare är därför ofta associerad med ett visst distributionssätt. Med det är dina konkreta målsättningar med kampanjen som
bör vara utgångspunkten för valet av värdebärare. Man kan se värdebäraren
som ett verktyg att uppnå målsättningen med, inte tvärtom. 

Rabattkupong i pappersform

Rabattkuponger används i kampanjer för att öka försäljningen av vissa
produkter. Rabattkupongen gäller alltid för en specifik vara eller vara/varor ur
ett specifikt sortiment. Värdet på rabattkupongen står skrivet på kupongen. 

                                    Rabattkupong i pappersform

 

Produktcheck

Produktcheck passar bra för sampling vid t.ex. nyhetslansering. Produktchecken
är ett betalningsmedel i form av check med "öppet värde". Kunden löser in produktchecken mot produkten.

                                    Produktcheck





Varucheck

Varucheck används ofta som ersättning vid reklamationer. Varucheck är ett betalningsmedel i form av check med fast värde. Kunden löser in checken mot
vissa valfria varor ur en specifik leverantörs sortiment

                                           Varucheck

 

Sverigechecken
Sverigechecken är ett betalningsmedel i form av check mot fast värde.
Läs mer om Sverigechecken här.

                                           Svergiecheck

 

Skapa din egen kupongkampanj 

                       Kupong, kupongkampanj

För att kunna skapa en egen kupongkampanj behöver du vara registrerad användare hos ClearOn. Logga in här eller Anmäl ny användare här

 

1.  Du skickar in din kampanjbeställning till oss via www.clearon.se
2.  Vi skickar dig en faktura på den fasta startavgiften samt en saldopåfyllnadsbegäran.
3.  När saldopåfyllnadsbegäran är betald skickar vi en EAN-kod till dig (är du kund hos oss får du koden inom 24 timmar på vardagar, annars tar det normalt tre arbetsdagar.
4.  Du distribuerar dina kuponger med EAN-koden till utvalda butiker eller annan vald media (exempelvis som mobilkupong eller via dagspress), vid behov hjälper vi till.
5.  Kupongerna exponeras i butik, eller via vald media och används av konsument vid köpa av rabatterad vara.
6.  Kupongtransaktionerna registreras i clearingsystemetfrån butikskassan som kommunicerar med ClearOn i realtid.
7.  ClearOn ersätter handeln varje helgfri vardag för det nominella rabattvärdet samt butikernas hanteringsersättning.
8.  Vid kampanjens slut meddelar vi dig hur många kuponger som blivit inlösta samt rabatternas totalbelopp. Vi har dessutom flera uppföljningsverktyg som ger dig ytterligare information om kampanjernas utfall och andra värdefulla kunskaper du kan använda i dina framtida kupongkampanjer.                                                                        

 

            

Våra vänner!

                                                                   

                                         

                               

                                           

                                       

 

 

 

                                                

        Essity-min.jpg