16 september, 2020

Så skapar du den vinnande kupongen

Kupongkampanjer driver försäljning

Synlighet är A och O för att lyckas med kupongkampanjen. Ju bättre kupongen syns i butiksmiljön, desto mer ökar chansen till försäljning.

 

Här är bästa tipsen för att skapa en superkupong!
  • Börja alltid med att fundera på frågorna var och hur produkten ska säljas. Hur ser miljön ut i butiken där kampanjen går? Det viktigaste är att skapa en kupong, eller värdebärare, som sticker ut på ett eller annat vis.
  • Använd starka kontrastfärger, en tydlig ram eller en annorlunda form när du designar kupongen. Det gäller att våga sticka ut. För ju bättre kupongen syns i butikshyllan, desto mer ökar din försäljning. Därför är kontrasten så viktig, både mot andra varor och mot produkten som ska säljas.
  • Samma sak gäller förpackningsdesignen. Ska kupongen till exempel sälja ett fyrkantigt paket är det en bra idé att designa sin kupong med runda former, som bryter av mot förpackningsdesignens utseende.
  • Var tydlig, rak och enkel i kommunikationen på kupongen och ha en tydlig bild på förpackningen på den produkt som du vill sälja. Glöm inte heller att vara tydlig med vilket rabattvärde kupongen har. Ingen tvekan ska råda om vad kunden får för fördel med kupongen.
  • Vill du lägga till en extra bonus så gör en dubbelsidig kupong där EAN-kod och annan information finns på baksidan.

 

Text: Karin Cedronius

Publiceringsdag 2020-09-30

 

Vill du ha fler tips om hur du utformar den ultimata kupongen?