Insikter om Sales promotion, handeln och shoppern

Här har vi samlat värdefulla insikter som ger ökad förståelse om Sales Promotion i allmänhet och kupongkampanjer i synnerhet. Vidare bjuder vi på insikter från handeln, om shoppern, digitala kampanjer och mycket mer. Filmerna är uppdelade i olika avsnitt, välj det du är intresserad av. Varje film är fristående från varandra och går att ses i vilken ordning som man själv önskar.

Insikterna är framtagna tillsammans med Retail Academics. Många av insikterna har presenterats på vårt årliga återkommande Clear Event. 

Sales promotion – en introduktion

Vad är huvudsyftet med Sales promotion? Vilken värdebärare passar bäst för nyhetslansering? Detta och mycket annat berättar vi om i denna introduktion till Sales promotion.

Sanningens ögonblick – online vs instore

Live från Clear Event, hösten 2022

Del 1

Här ger vi en djupdykning i shopper-beteendet genom eye-tracking. Vi får följa med på en tur genom kundvarvet som visar hur shoppern söker och konverterar i onlinebutiker. Frida tar även upp skillnaderna mellan den fysiska butiken och online.

Sanningens ögonblick – online vs instore

Del 2

Sanningens ögonblick – online vs instore

Del 3

Kupongkampanjens hörnstenar

  • Uppmärksamhet
  • Erbjudande
  • Säljplatser

”Den här föreläsningen passar dig som är relativt ny inom FMCG men även dig som vill fräscha upp dina kunskaper kring hur du bäst lyckas med dina kupongkampanjer. Du lär dig om hur shoppern uppmärksammar kupongerna i butiken, hur det bästa erbjudandet kan se ut och hur de olika säljplatser i butiken fungerar olika bra för kuponger.”
Sofia Schöldström, Senior Key Account Manager ClearOn

Butikens spelplan

Vill du lära dig mer om shopperns beteende i butiken? I så fall är det här en intressant föreläsning för dig. Vi går igenom hur många kategorier som shoppern besöker, hur stor andel av butikens sortiment som uppmärksammas och mycket annat.

Butikens förväntningar på säljkåren

”Den här föreläsningen vänder sig till dig som har nära samarbete med säljkåren och butikerna. Här får du tips om hur viktigt det är för säljkåren att förstå hela sin kategori och hur viktigt det är att säljarna kan bidra med senaste nytt och trender inom sin kategori.”

Calle Åsén, Key Account Manager ClearOn

Digitalisering och digitala kuponger

Allt blir mer och mer digitalt och nu undrar vi hur digitala kupongerbjudanden står sig i förhållande till fysiska erbjudanden. Vad kan förbättras så att shoppern blir ännu mer positiva till att använda digitala kuponger? Det berättar vi om i denna föreläsningsserie.

Marknadsaktiviteter

En jämförelse mellan

  • Kupongkampanjer
  • DR
  • Lokala kampanjer

”DR, lokala kampanjer och kupongkampanjer – hur effektiva är de olika kampanjerna, vilken kampanj säljer mest och vilken kampanj är mest kostnadseffektiv? Här får du lära dig allt du behöver veta för att välja rätt kampanjformat för just dina produkter och utifrån vilket syftet kampanjen har.”

Cecilia Johansson, Key Account Manager ClearOn