Handlarens bästa tips för en lyckad kupongkampanj

Att samarbetet mellan leverantör och butik funkar är avgörande för hur mycket du säljer. Här ger erfarne handlaren Mickey Dahl sina bästa tips på hur du som varumärke får maximal effekt av din kupongkampanj.

– Många leverantörer skulle tjäna väldigt mycket på att jobba mer med kuponger än vad de gör i dag.
Det säger Mickey Dahl, som driver Coop i Tyresö Centrum. Han vet vad han talar om – med 40 år i branschen har han stenkoll på vad som funkar.
– Kuponger är ett suveränt säljverktyg som är lätthanterligt och lönsamt för oss handlare och som ger kunderna ett mervärde och får dem att våga testa nya produkter, säger han.

 

Så lyckas du med kampanjen – Mickeys tips

Men det finns några saker som varumärken bör tänka på för att kupongen ska bli effektiv, och för att butiken ska ge kampanjen bästa möjliga exponering. Här är Mickey Dahls fem tips:

Mickey Dahl, driver Coop i Tyresö Centrum

1. Häng upp kupongerna själv

Åk gärna ut på plats i butiken och häng upp kupongerna själva – det sparar tid för handlaren och gör att kupongerna verkligen kommer upp på hyllan.

2. Lägg kupongen i varupallen

Om du inte kan komma ut till butiken och själv hänga upp kupongerna, lägg med dem direkt i varupallarna. Då finns de redan på plats och vi behöver bara hänga upp dem när vi plockar upp varorna. Det ökar chansen att de kommer upp i hyllorna.

3. Använd en tydlig bild på produkten

Jag har märkt att kuponger med en tydlig bild på varan och en tydlig, färgstark valörsiffra går bättre än en kupong som inte är lika tydligt utformad. Faktum är att valören är mindre viktig än hur kupongen är designad.

4. Häng kupongen rätt

Täck inte för prisskylten i hyllan och, om du har en kupong på en exponering på ett varutorg, häng gärna kupongen så att den sticker ut lite från varustället och syns tydligt.

5. Har du tillräckligt många kuponger?

Öka gärna mängden kuponger till 40–50 stycken per block. Då tar de inte slut lika fort och man slipper risken att det hänger en trist kartongbit kvar på hyllkanten. Och varför inte använda kartongen längst bak i häftet som en annonsplats så gör den nytta även när kupongerna är slut!

 

Text: Karin Cedronius

Foto: Daniel Stigefelt

Publiceringsdag: 2021-05-10