Hemligheten bakom hälsojuicen RÅ:s lyckade kupongkampanj

43 procent inlösta kuponger – det är resultatet av hälsojuicen RÅ:s första kupongkampanj. Ett bra erbjudande i kombination med en iögonfallande kupong och en riktigt bra produkt – det är hemligheten bakom succén, menar försäljningschef Patrik Selin.

Rödbeta, ingefära, gurkmeja och havtorn. Det är bara några av de hälsosamma råvaror, vid sidan om favoriter som äpple, päron, blåbär och morot, som finns i WellNOx hälsojuicer av märket RÅ. Historien om RÅ startade för fem år sen, med den numera klassiska rödbetsjuicen.

– En av våra två grundare, Thomas Sjölander, planerade att starta en e-handel med vår andra grundare, Mats Tärning. I samma veva fick han en hjärtinfarkt och livet ställdes på ända. Det blev en väckarklocka och Thomas började fundera över hur kost och livsstil påverkar hälsan, berättar Patrik Selin som är försäljningschef på WellNOx.

Thomas fick upp ögonen för rödbetsjuice, som enligt flera studier har många positiva effekter på hjärt-kärlhälsan. Han köpte en råsaftcentrifug och började pressa rödbetsjuice hemma i sitt kök. Så föddes RÅ, som sen dess har vuxit rejält. Idag har de 15 olika juicer som går att köpa hos 650 återförsäljare runtom i Sverige, bland annat Coop, ICA och Hemköp.

– Intresset för hälsa växer stadigt och vi ser en tydlig trend att folk vill dricka hälsosamma drycker utan tillsatser, säger Patrik Selin.

Patrik Selin, försäljningschef på WellNOx

Egen fabrik i Norrköping

Alla juicer från RÅ innehåller högkvalitativa råvaror och tillverkas i den egna fabriken i Norrköping. De säljs i bag-in-box, 50 cl-flaskor och 65 ml-shotsflaskor. Kampanjen under första kvartalet 2021 gällde för samtliga RÅ-juicer i 50 cl-flaskor.

– Vi fyller fem år och ville fira det genom att bjuda nya och gamla kunder på fina rabatter på våra juicer. Efter att ha tittat på lite olika alternativ valde vi att satsa på en klassisk kupongkampanj i butik, berättar Patrik Selin.

Jag är fascinerad över att kuponger är så uppskattat hos konsumenterna – alla gillar verkligen att göra en bra affär med en rabattkupong.

Det skulle visa sig vara ett bra val. Redan halvvägs in i kampanjen har inlösen hamnat på hela 43 procent av de distribuerade kupongerna. Ett resultat som Patrik Selin är mycket nöjd med.

– Det har varit riktigt lyckat. Vi ser en rejält ökad försäljning och kupongerna går åt snabbt i butikerna. Jag är fascinerad över att kuponger är så uppskattat hos konsumenterna – alla gillar verkligen att göra en bra affär med en rabattkupong.

 

Satsar gärna på kupong igen

RÅ valde att satsa på en kupong med ett singelerbjudande. Förutom en bra produkt och ett bra erbjudande – 15 kronor fast rabatt per flaska som kunde kombineras med ytterligare 5 kronor kupongrabatt – tror Patrik Selin även att kupongens utformning har påverkat det positiva inlösenresultatet.

– Vi fick många bra råd av vår kundansvariga, Sofia Schöldström på ClearOn, när det gällde utformningen av kupongen. Så vi designade en färgglad kupong där produkten och rabatten syns tydligt – det är ingen tvekan om vilket erbjudande kunden får med kupongen.

 

Produktutvecklingen pågår ständigt i RÅ:s fabrik och till sommaren kommer flera spännande nyheter. När det är dags för lansering kan Patrik Selin absolut tänka sig att satsa på fler kupongkampanjer.

–  Kuponger är riktigt bra för att få kunderna att upptäcka våra produkter. Det vore spännande att även testa en mobil kupongkampanj i framtiden.

Text: Karin Cedronius

Foto: Satu Knape

Publiceringsdag: 2021-03-24

Om kampanjen:

Rabatt: 5 kr vid köp av valfri 50 cl-flaska av RÅ-juice

Kampanjperiod: 1 januari till 31 mars 2021

Antal inlösta kuponger: 43 procent av alla distribuerade kuponger