I SVT:s Draknästet investerar affärsdrakarna Jacob De Geer, Shervin Razani, Sara Wimmercranz, Lena Apler och Jonas Eriksson i entreprenörernas idéer. Foodrunners är en av de entreprenörer som deltog i senaste säsongen av programmet.

Drakarna föll för Foodrunners – appen som jämför matpriser

Var hittar jag den billigaste matkassen? Det har nog de flesta av oss undrat någon gång men hittills har det varit svårt att få svar. Det vill uppstickaren Foodrunners ändra på. Deras nya app hjälper konsumenter att hitta de billigaste matvarorna och få bra rabatter och erbjudanden. Nyligen blev Foodrunners även kända som en av vinnarna i SVT:s Draknästet.

Att söka efter bästa pris på olika prisjämförelsesajter är vanligt när man ska köpa en ny tv, telefon eller andra dyrare varor. Men hur bra koll har vi egentligen på prisskillnaderna för det som utgör en av hushållets största utgifter – maten? Enligt Konsumentverket spenderar en genomsnittlig familj med två vuxna och två barn cirka 105 000 kr per år på mat.

– En familj kan spara i snitt 20 procent, och ibland ända upp till 50 procent, per år genom att använda vår app. Om man tillåter appen att byta ut vissa varumärken mot billigare varianter kan man komma upp i de allra största besparingarna, säger Andreas Johansson, som tillsammans med Michael Kärrberg grundat Foodrunners.

 

Smart AI-teknik bakom

I appen, som är gratis för konsumenter att använda, lägger man som kund in en lista på de matvaror man vill köpa och sen räknar en AI-motor ut var du får den billigaste matkassen utifrån vissa parametrar.

– Appen utgår från de tio närmaste matvarubutikerna från där du befinner dig och jämför totalkostnaden på hela matkassen. Så även om en viss vara är billigare i en viss butik kan hela matkassen vara billigare i en annan, förklarar Michael Kärrberg och tillägger att man som användare anger sin ”hembutik” när man registrerar sig, det vill säga den butik man oftast handlar i, och sen presenterar appen nio andra butiker i realtid, och vilka priser som gäller där.

En familj kan spara i snitt 20 procent, och ibland ända upp till 50 procent, per år genom att använda vår app

Andreas Johansson & Michael Kärrberg, grundare Foodrunners

Samarbetar med ClearOn

Ytterligare en fördel för den som använder Foodrunners är att det i appen finns en meny med rabatter och erbjudanden där man kan ladda ner digitala kuponger och varuprovskoder. Här samarbetar Foodrunners med ClearOn, som står för tekniken bakom de digitala kupongerna.

– Vi kontaktade ClearOn tidigt eftersom vi redan från början hade en vision om att införliva digitala kuponger i vår app. Det är en central del i Foodrunners framtid. ClearOn har löst tekniken fint och vårt samarbete är fantastiskt bra, säger Michael Kärrberg.

Många varumärkesproducenter har visat intresse för att synas med sina erbjudanden i Foodrunners app.

– Vi har fått höra från flera producenter att vi har den snyggaste digitala lösningen kring kuponger och har redan flera annonsörer i appen, vilket förstås är kul, säger Andreas Johansson.

Men det är inte bara konsumenter och producenter som har mycket att vinna på Foodrunners. Även för matbutikerna finns det stora fördelar, förklarar Andreas Johansson.

– Förutom att vår app driver trafik till butikerna och gör att fler kunder kliver in genom dörren är det också en perfekt kanal för marknadsföring för butikerna. De kan nämligen rikta sin reklam väldigt specifikt när de lägger in sina erbjudanden i vår app. Dagens fysiska reklamblad från butikerna kan till exempel med stor fördel införlivas i Foodrunners app och där riktas ännu mer till just den målgrupp de vill nå.

 

Vinnare i Draknästet

Något annat som gläder duon är att den kända affärskvinnan Lena Apler, som bland annat har grundat Collector bank och är en av riskkapitalisterna i senaste säsongen av SVT:s Draknästet, fastnade för Foodrunners affärsidé när de deltog i programmet tidigare i år. Den 16 september kunde SVT:s tittare se när Michael Kärrberg och Andreas Johansson presenterade sin idé och fick Lena Aplers gillande och investeringshjälp.

– Det betyder förstås mycket för oss och det är väldigt hedrande att en så etablerad affärskvinna tror på vår idé, säger Michael Kärrberg och tillägger:

– För oss på Foodrunners är det viktigt att bryta informationsgapet mellan konsumenterna och dagligvaruhandeln. Det kommer både handlare och producenter – och inte minst konsumenterna att tjäna pengar på.

 

Text: Karin Cedronius
Foto: Ulrika Malm/SVT (bild på affärsdrakarna) smat privat (bild på Anderas Johansson och Michael Kärrberg)

Publiceringsdag: 2021-09-29

 

Fakta om Draknästet

Draknästet är en SVT-produktion där entreprenörer från hela Sverige presenterar sin affärsidé och söker investering inför en grupp investerare och riskkapitalister – Drakarna. I årets upplaga deltar 40 olika entreprenörer och 2021 års affärsdrakar är Jacob De Geer, Shervin Razani, Sara Wimmercranz, Lena Apler och Jonas Eriksson.