Fler klick med ett erbjudande
bakom annonsen

 

Visste du att ett erbjudande i en digital annons ökar klickfrekvensen upp till sex gånger?
– Därför är det så viktigt att alltid koppla någon form av erbjudande eller aktivitet till sin annons, säger Pierre Gewerth, produktchef på ClearOn.

Hänger dina kunder mest på Instagram? Ja, då är det förmodligen där du ska annonsera. Är de oftare inne på en dagstidningssajt – då är det bästa platsen för din annons. Att synas där kunderna befinner sig är grunden för en lyckad annonskampanj. Men det finns fler parametrar för en framgångsrik kampanj. Enligt en studie från mediebolaget Schibsted ökar andelen som klickar på en annons hela sex gånger om man har ett erbjudande kopplat till annonsen.

 Många verktyg i paletten

Ett erbjudande i form av en digital rabattkupong eller en digital kupong på ett gratisprov är alltså ett smart sätt att få bästa effekt av kampanjen. Men det finns många fler verktyg att koppla till sin annons för att få den att sticka ut i mängden. Nyligen lanserade ClearOn tjänsten Activate! Interactive där varumärken kan välja bland en mängd olika aktiviteter när de skräddarsyr sin kampanj. Det kan handla om allt från tävlingar, quiz, pussel och omröstningar till undersökningar, landningssidor, bild- och videotävlingar och en hel massa annat.

– Det viktiga är att få konsumenterna att uppmärksamma din annons och klicka sig vidare. För när de gör det har de redan engagerat sig i ditt varumärke och du har fångat upp dem i mediebruset, säger Pierre Gewerth, produktchef på ClearOn.

Öka försäljning, bygg varumärke och samla in data

Förutom möjligheten till ökad försäljning och viktigt varumärkesbyggande bidrar den ökade klickfrekvensen även till att varumärkesägaren får en bra möjlighet att samla in stora mängder data om sina kunder.

– Den här typen av information är mycket värdefull för att analysera och utvärdera kampanjer men även för att planera sina framtida kampanjaktiviteter, säger Pierre Gewerth.

Helhetslösning från annons till inlösen

Tack vare lång erfarenhet och ett brett nätverk kan ClearOn hjälpa till med hela kedjan – från annonseringen i sociala medier, appar eller på webben till att leverera erbjudandet till konsumenten och sedan sköta inlösen i butiken.

– Vi skapar en helhetslösning som ger våra kunder möjlighet att synas på de plattformar där deras kunder finns. Där gör vi aktiviteter som får varumärket att sticka ut i mängden och fånga kundernas intresse. Men det slutar inte där – vi följer även med kunden hela vägen till butiken där de löser in sitt erbjudande, säger Pierre Gewerth.

 

Vill du också testa? Tveka inte att kontakta oss för mer information om hur du kan utforma just din kampanj för att öka klickfrekvensen och sälja mer!

Text: Karin Cedronius

Publiceringsdag: 2021-08-25