Kraftig ökning av mobila presentkort

 

En bulle från chefen till det digitala fikat eller en glassig hälsning från bästa vännen. När vi inte kan träffas som vanligt betyder de små uppmuntrande gesterna så mycket. Det syns inte minst på försäljningen av mobila presentkort, som under pandemin har blivit mer populära än någonsin. 

Intresset för att skicka små mikrogåvor i form av mobila presentkort har ökat rejält under coronapandemin. Under första halvåret 2021 gick försäljningen upp med index 221 på mobilapresentkort.se jämfört med samma period föregående år.

– Det är väldigt roligt att se att allt fler upptäcker charmen med den här typen av mikrogåvor, som är så uppskattade av alla. Speciellt i dessa tider, när många arbetar hemma och är socialt distanserade. Då kan en sån här liten gåva vara det som gör ens dag lite bättre, säger Pierre Gewerth, produktchef på ClearOn.

 

Driver trafik till butik

Men det är inte bara mottagarna som uppskattar de mobila presentkorten. Även varumärkesägarna har insett fördelarna med att använda dem i sin marknadsföring. GB, Fazer och Marabou är bara några av de varumärken som valt att marknadsföra sina populära produkter med hjälp av mobila presentkort.

– Det är tydligt att det blir allt viktigare för varumärken att synas i digitala kanaler och kopplar de en sån kampanj till mobila presentkort skapas en tydligare synlighet och ett ökat intresse för produkterna, säger Pierre Gewerth och tillägger:

– Att presentkorten dessutom driver trafik till butik är en stor fördel för handlarna, som ju får full marginal på presentkorten som löses in.

 

Välj rätt produkt

Däremot gäller det att tänka till lite i valet av produkt som ska marknadsföras som mobilt presentkort. Det är inte bara att ta första bästa, påpekar Pierre Gewerth.

– Det är viktigt att ha attraktiva produkter som har bred listning och finns i många butiker runtom i landet, så att mottagarna enkelt kan hämta ut sin produkt i butiken.

 

Förenklat tjänsten

Nu har ClearOn utvecklat tjänsten för mobila presentkort och förenklat den.

– Vi har lyssnat på kundernas önskemål och lagt till nya funktioner. Nu kan man till exempel specialanpassa sitt presentkort och lägga in egna bilder och texter direkt i verktyget, säger Pierre Gewerth och tillägger att man även har lanserat fakturabetalning för företagskunderna.

I dagarna har ClearOn dessutom lanserat en ny logotyp för Mobila presentkort i form av en smileygubbe som kommer att ändra skepnad utifrån årstider och högtider.

– Den nya loggan ska illustrera glädjen som de här mikrogåvorna sprider, avslutar Pierre Gewerth.

 

Text: Karin Cedronius

Publiceringsdag: 2021-06-22

Därför ska du välja mobila presentkort

 

– Ett enkelt sätt att visa uppskattning av vänner och medarbetare

– Perfekt som snabb ersättning/vid reklamationer

– Bra belöning till trogna kunder

– Du kan skapa skräddarsydda utskick med personlig hälsning