Kuponger vid recepten på Köket.se – lyckat drag för Orkla

68 procent fler klick än på en vanlig displayannons. Det blev resultatet när Orkla testade digitala kuponger på Köket.se, en av Sveriges största matsajter. Bäst gick det för de kuponger som placerades ut vid relevanta recept.

Syftet med pilotprojektet, där Köket.se, Orkla och ClearOn samarbetade, var både att ta reda på genomslagskraften för digitala kuponger generellt och att få en bild av kupongplaceringens betydelse. I projektet ingick fyra av Orklas varumärken inom livsmedel, som alla fick digitala kuponger utplacerade på olika platser på Köket.se. Resultatet var slående på flera sätt, berättar Fredrik Larsson, affärschef för Köket.se.

– Dels var responsen från besökarna mycket större än vi vågat hoppas på. De inte bara klickade på kupongerna utan gick hela vägen från klick till inlösen i butik. Dessutom kunde vi se att det var mycket större intresse för de kuponger som placerats vid Orklas sponsrade recept än de övriga.

Inspiration direkt vid receptet
Förklaringen till framgången med de receptplacerade kupongerna menar Fredrik Larsson är den omedelbara inspiration som konsumenten får från lockande recept. Då är steget inte långt att gå till butiken och köpa hem de ingredienser som behövs. Särskilt inte om dessa är rabatterade och erbjudandet ligger mitt framför ögonen på dig i form av en digital kupong på skärmen.

– Tänk dig själv om du precis inspirerats att laga en vegetarisk lasagne och samtidigt får se att det är rabatt på vegetarisk färs, säger Fredrik Larsson och framhåller ClearOns enkla lösning för det hela som en del av succén.

– Konsumenten behöver bara klicka på den digitala kupongen så sparas den i mobilen. Sen är det bara att visa upp den i kassan så dras rabatten vid betalning.

Gynnsamt även för annonsörer
Men det är inte bara konsumenterna som gynnas av det här samarbetet utan i minst lika hög grad annonsörerna, betonar Fredrik Larsson.

 

”Oavsett om konsumenten rusar till butiken med
kupongen eller inte syns alltså ditt varumärke och
din produkt i bästa möjliga sammanhang.”

 

– Även om du väljer att inte tillaga rätten direkt kan du spara både receptet och kupongen i mobilen till ett senare tillfälle, vilket många gjorde i vårt test. Så oavsett om konsumenten rusar till butiken med kupongen eller inte syns alltså ditt varumärke och din produkt i bästa möjliga sammanhang. Du får en fantastisk exponering med placeringen av kupongen invid recepten.

Stor utdelning till liten insats
Richard Henriksson, Trade & Action Manager på Orkla Foods Sverige AB, vars varumärken testades i studien, håller med.

– Vi ville hitta nya sätt att nå ut med våra digitala kupongerbjudanden i bredare kanaler och tyckte detta var ett spännande upplägg. I första hand ville vi se om engagemanget kan öka genom att publicera erbjudandet i ett relevant sammanhang där konsumenterna är mottagliga för inköp. Vi tycker att testet har varit givande!

Även Pierre Gewert, produktchef på ClearOn, är nöjd med resultatet av studien, som han menar bekräftar fördelarna för såväl annonsörer som konsumenter med att målgruppsstyra digitala kuponger på ett smart sätt.

– Köket.se ger en unik möjlighet att lägga in rabatt kopplat till ett specifikt recept. Som annonsör ger det dig helt nya möjligheter till stor utdelning för en liten insats. Det tror jag är framtiden.

 

Text: Eva-Lotta Sigurdh

Publiceringsdag: 2020-12-17

Om Köket.se

 

  • Köket.se är Sveriges största redaktionella matsajt med 1,7 miljoner besök varje vecka.
  • Sajten har utnämnts till Sveriges bästa matsajt vid flera tillfällen.
  • Köket.se når framför allt ut till kvinnor 25–54 år.

 

Studien i siffror

 

  • I studien exponerades kuponger på Köket.se för fyra olika produkter från Orkla.
  • 68 procent fler klickade på den digitala kupongen jämfört med en vanlig displayannons – och ännu fler klickade på de kuponger som placerades i de sponsrade recepten.
  • 37 procent av dem som öppnade en kupong sparade den.
  • 10 procent löste in kupongen i butik.