”Vi har så sjukt roligt med våra kunder”

Att driva butik är mycket mer än att bara sälja varor. God service, en nära och hjärtlig relation med kunderna och att ha riktigt kul på jobbet – det är drivkraften för Carina Kraemer, som tog över Direktenbutiken Jan-Tob i Limhamn efter sin bror Jonas Strömgren för några år sedan. En butik som funnits i familjen sen 1950-talet.

– Jag är ju född in i den här butiken, så den har verkligen blivit en viktig del av mitt liv. Den serviceanda som pappa en gång byggde upp, där glädje, humor och omtanke om kunden alltid var i fokus är en självklarhet än i dag.

Det säger Carina Kraemer som driver Direktenbutiken Jan-Tob i Limhamn, en butik som hon tog över av sin bror Jonas Strömgren för några år sen och som har funnits i familjen sen 1950-talet då deras pappa grundade den.

 

Många spelkunder

Hos Direkten Jan-Tob går det inte en dag utan flera rejäla skratt. För butiksägaren och ”allt-i-allon” Carina Kraemer är det ett rent nöje att gå till jobbet.

– Jag och Jonas, som fortfarande jobbar kvar i butiken sen jag tog över, har ett jättebra samarbete och han är så rolig. Som när han slår näven i disken och ryter till kunderna ”ska du ha kvittot eller inte?” eller låtsas att han inte hör när kunden frågar något. Det hände senast i dag, säger hon med ett skratt.

Carina beskriver stämningen i den lilla butiken som rå men hjärtlig. En anda som kunnat skapas tack vare att syskonen känner både varandra och sina kunder så väl. Det har de lärt sig från sin pappa, som redan från början insåg värdet i att skapa goda relationer med kunderna, som till stor del redan då utgjordes av spelkunder.

– På den tiden behövde de skriva sitt namn på tipskupongerna, så då gjorde pappa det till en sport att lära sig allas namn – och det har vi fortsatt med, berättar Carina.

 

Ett av Sveriges största spelombud

Direkten Jan-Tob, som ligger i det gamla fiskeläget Limhamn tio minuter från centrala Malmö, erbjuder allt från tidningar och konfektyr till tobak och snus. De är även ett av Sveriges största spelombud, något som alltid varit butikens flaggskepp – men också det som bidrog till den tuffaste utmaningen under det restriktiva coronaåret.

– Butiken är så liten att vi bara fick ha fem kunder inne samtidigt. Eftersom så många kommer hit för att spela och blir kvar i butiken en stund bildades det snabbt långa köer utanför och en stor del av våra trogna kunder försvann. Det var jättesorgligt att se. Men nu är de tillbaka igen, vaccinerade och glada, säger en lättad Carina.

 

Kunder i flera generationer

Många av kunderna har precis som Carina och hennes familj hängt med i generationer. De är inte bara i butiken för att spela eller handla varor utan stannar gärna och småpratar en stund. Precis som det ska vara, tycker Carina.

– Att driva butik handlar inte bara om att sälja saker, utan också om att ge service och visa omtanke. Det ger så mycket åt båda håll.

Carina Kraemer, Direktenbutiken Jan-Tob i Limhamn

Att driva butik handlar inte bara om att sälja saker, utan också om att ge service och visa omtanke

Smidigt med Wavekassan

God service handlar förstås också om smidiga verktyg i vardagen, som ett multifunktionellt och pålitligt kassasystem, framhåller Carina och berättar att butiken bytte till Wave när hennes bror drev den, för att de skulle kunna komma åt Kassagirots tjänster.

– Så jag kan själv inte jämföra med något annat system, men är jättenöjd med Wave!

Hon tycker att de bästa funktionerna är prisuppdateringarna och streckkoderna, som sparar både tid och pengar. En extra bonus för en spelbutik som Direkten Jan-Tob tycker hon är att spel och varor hamnar på samma kvitto.

– Sedan är det jätteskönt att kampanjerna är inlagda i kassan, tillägger hon och erkänner samtidigt att det säkert finns massor av funktioner i Wave som de inte använder än.

– Vi är nog lite gammaldags fortfarande, men det jobbar vi på och kommer säkert att upptäcka fler och fler funktioner allt eftersom.

Hur ser du på framtiden?

– Den ser ljus ut! Det känns helt underbart att coronarestriktionerna släppts, så att vi kan träffas och umgås med våra kunder igen.

 

 

Text: Eva-Lotta Sigurdh
Foto: André de Loisted
Publiceringsdag: 2021-09-29