Mobila presentkort driver Aller medias lösnummerförsäljning av tidningar

 

Under pandemin vill många uppmuntra sina nära och kära med en enkel men uppskattad gåva. Det har gjort mobila presentkort mer populära än någonsin. Aller media hakar på trenden och lyfter fram mobila presentkort i sin marknadsföring – i syfte att öka försäljningen av tidningar i butik.

Mobila presentkort är ett populärt sätt att visa sin uppskattning för familj, vänner och medarbetare. Inte minst i pandemitider då vi inte kan träffas som förut. Under det senaste året har försäljningen av dessa presentkort ökat tiofaldigt. Några som har hoppat på trenden är tidningsförlaget Aller media med titlar som bland annat Allers, Svensk Damtidning, Må bra, ELLE och Allas. Under våren har de satsat på att sälja fler lösnummer genom att i kampanjer tipsa konsumenter om hur enkelt – och uppskattat – det är att ge bort en tidning via ett mobilt presentkort.

– Vi har alltid jobbat mycket med ”gåvosituationen” i vår marknadsföring, men då har det oftast gällt prenumerationer av olika slag. Nu ville vi testa att satsa på lösnummergåvor med hjälp av en digital kampanj och mobila presentkort, säger Fatima Ravemark, marknadschef för lösnummer på Aller media.

 

Boosta försäljning av lösnummer

Just impulsförsäljningen av tidningar har fått sig en knäck under pandemin när många 70-plussare inte fått lov att handla som vanligt.

– Flera av våra titlar är veckotidningar med en något äldre målgrupp. När de inte har kunnat gå till affären, och där spontanköpa en tidning, har försäljningen gått ner. Det är också en av anledningarna till att vi ville testa ett nytt grepp för att få upp lösnummerförsäljningen.

Lagom till påsk gjorde Aller media sin första kampanj för presentkorten på Facebook med uppmaningen att skänka lite läsglädje till nära och kära som man inte kunde träffa i påskas. Först ut var Allers och Svensk Damtidning.

 

Egen shop i shoppen

För att göra det enkelt och tydligt för dem som skulle köpa presentkort valde Aller media att skapa en helt egen produktsida, som en undersida till Mobilapresentkort.se.

– Vi fick tipset av ClearOn att skapa en sorts ”shop i shoppen” och på så vis göra det lätt för kunderna, som får en tydlig överblick och enkelt kan välja vilken tidning de vill köpa och ge bort som presentkort, säger Fatima Ravemark och tillägger att hon uppskattar att det är så smidigt att köpa ett mobilt presentkort.

– Det är bara att gå in på sidan, välja tidning, fylla i uppgifterna, swisha och sen är det klart. Det är jättebra.

Fatima Ravemark, marknadschef för lösnummer på Aller media

Vi fick tipset av ClearOn att skapa en sorts ”shop i shoppen” och på så vis göra det lätt för kunderna.

Smart med egen kategorisida

Framöver kommer de att göra liknande kampanjer även för förlagets övriga tidningar.

– Vi strävar efter att möta våra kunder i flera olika kanaler. Mobila presentkort är ett bra komplement till de mer analoga kampanjer vi har i butikerna. Och presentkorten är ett bra sätt att driva på vår lösnummerförsäljning.

Pierre Gewerth är produktchef för mobila presentkort på ClearOn. Han berättar att allt fler varumärken gör som Aller media och väljer att skapa egna kategorisidor under mobilapresentkort.se, bland annat Fazer och Marabou.

– Alla vet hur viktigt det är att synas i sociala medier i dag och detta är en enkel men väldigt effektiv lösning för varumärken att skapa en call to action i sina digitala annonser. Med ett klick kommer kunderna direkt till den egna kategorisidan på mobilapresentkort.se och kan göra sina val.

Text: Karin Cedronius

Publiceringsdag: 2021-05-10