Nytt verktyg som hjälper dig att styra annonsen rätt in i målgruppen

 

Enklare, smartare och mer träffsäkert. Det nya annonsverktyget från ClearOns samarbetspartner Social Media Labs underlättar och förbättrar riktad annonsering med kupongerbjudanden på sociala medier.   

Att träffa rätt in i målgruppen är en ständig utmaning för alla annonsörer. Hur ska man gå till väga så att just de konsumenter man vill nå, och bara de, får se annonsen? Detta är ett dilemma, inte minst när man som annonsör vill dela ut olika typer av erbjudanden som rabattkuponger och gratisprover.

Hittills har annonsörer varit hänvisade till att skicka konsumenten vidare, från annonsen på sociala medier, till en specialbyggd kampanjsajt för att kunna samla in telefonnummer och andra uppgifter som krävs för att kunna skicka ut den digitala kupongen.

 

Helt nytt annonsformat

Men nu har ClearOns samarbetspartner Social Media Lab tagit fram ett helt nytt annonsformat. I det nya annonsverktyget kan annonsören samla in konsumenternas telefonnummer utan att först skicka dem vidare till en specialbyggd kampanjsajt.

– Vi har skapat en teknisk lösning där konsumenter fyller i sitt telefonnummer direkt i annonsen på till exempel Instagram eller Facebook stories. Sekunden efter plingar det till i deras mobil och de har fått sin digitala kupong, berättar Fredrik Holmström på Social Media Lab.

För konsumenten blir det förstås mycket enklare att ta emot sitt kupongerbjudande, eftersom de slipper ett steg i processen. Och för annonsören blir det ett mer kontrollerat sätt att rikta ut erbjudandet till specifika målgrupper.

–  Nu kan annonsererna bli mer säkra på att deras annons hamnar exakt hos dem de vill bearbeta och inga andra, förklarar Fredrik Holmström.

Verktyget gör det enkelt att kontrollera exakt hur många kuponger som skickas ut och sen stängs annonsen ner.

Slipper besvikna konsumenter

En annan stor fördel är att det inte finns någon risk att göra konsumenter som inte lyckats få någon gratiskupong besvikna eftersom tekniken gör att annonsen stängs ned när alla kuponger har lämnats ut.

– Verktyget gör det enkelt att kontrollera exakt hur många kuponger som skickas ut och sen stängs annonsen ner. Det är dessutom en billigare lösning än att bygga en hel kampanjsajt för annonsörer som vet precis vilka de vill nå och hur många, säger Fredrik Holmström.

Är annonsering med specialbyggda kampanjsajter helt ute nu då?

– Nej, de olika annonsverktygen fyller olika funktion. En specialbyggd kampanjsajt passar jättebra när du vill nå en bredare målgrupp och skapa en hajp kring en produkt. En sådan sajt kan även innehålla mer information än en annons i sociala medier. Men i de fall då du vet exakt hur många du vill nå och vilken profil de ska ha så är detta nya annonsverktyg ett perfekt sätt att få ut mesta möjliga av sin annonsering, säger Fredrik Holmström och tillägger att det passar bra för exempelvis rabattkuponger vid nylanseringar eller då man vill bearbeta en specifik målgrupp för en viss produkt.

 

Ännu ett verktyg i lådan

Pierre Gewerth, produktchef på ClearOn, är mycket nöjd över att nu kunna erbjuda sina kunder ytterligare ett verktyg i paletten för distribution av digitala kuponger.

– Detta är ett smart och prisvärt sätt för våra kunder att snabbt nå ut till sina respektive målgrupper och rikta sin marknadsföring specifikt till just den grupp de vill nå.

Text: Karin Cedronius

Publiceringsdag: 2021-09-29