MoneyGrams nya lojalitetsprogram öppnar möjligheter för ombuden

Fler transaktioner och kunder som återkommer oftare för att skicka större summor. MoneyGrams nya kundlojalitetsprogram skapar många fördelar även för ombuden.

Under våren har MoneyGram lanserat ett helt nytt lojalitetsprogram för återkommande kunder, MoneyGram Plus Rewards. Programmet går ut på att de kunder som blir medlemmar får bra rabatter på transaktionsavgifterna men även individanpassad kommunikation och inbjudningar till sociala evenemang.

– Detta är ett sätt att knyta kunderna tajtare till MoneyGram och att uppmuntra dem att skicka mer pengar oftare med oss, säger Stefan Edin, produktchef för MoneyGram på ClearOn.

 

Skapar lojala kunder

Medlemsprogrammet får kunderna att bli mer lojala. I de länder där MoneyGram Plus Rewards redan har införts har det visat sig att 79 procent av alla transaktioner som utförs av lojalitetsmedlemmar görs hos det ombud där kunden ursprungligen registrerade sig som medlem.

– Det är ett incitament för ombuden att försöka få så många som möjligt att signa upp sig för att bli medlemmar i MoneyGram Plus Rewards. För en kund som är medlem i programmet föredrar att komma tillbaka till just ”sitt” ombud än att gå till någon annan för att skicka sina pengar, säger Stefan Edin.

 

Medlemmar skickar större summor

En annan fördel är att kunder som är medlemmar i MoneyGram Plus Rewards har visat sig skicka större summor än de som inte är det. Så ju fler medlemmar man värvar, desto mer pengar finns det att tjäna som ombud.

– I andra länder har man sett att medlemmar skickar nästan dubbelt så höga summor jämfört med icke-medlemmar, säger Stefan Edin.

 

Enkelt att värva medlemmar

För dig som ombud kommer det att vara enkelt att värva medlemmar. Allt du behöver göra är att ställa frågan om kunden vill bli medlem och sen klicka i en box i programmet i kassan.

– Kunder som blir medlemmar får rabatt på avgiften från och med den andra transaktionen. Tanken är att rabatten ska få kunden att vilja komma tillbaka och göra fler transaktioner.

Allting sker automatiskt i systemet så ombuden behöver inte hålla på med kampanjkoder, telefonsamtal eller liknande.

– Lojalitetsprogrammet är ett enkelt sätt för våra ombud att öka intäkterna på MoneyGram, avslutar Stefan Edin.

Text: Karin Cedronius

Publiceringsdag: 2021-05-10