Torbjörn ser till att priserna i din Wavekassa alltid stämmer

Ny glassäsong betyder nya glasspriser – som måste in i kassasystemets artikelregister för att du ska få rätt betalt av kunderna. Har du någonsin funderat på hur alla nya priser och varor hamnar i din Wavekassa så snabbt? Eller hur de nya funktionerna tas fram? Möt Torbjörn Håkansson, IT-utvecklare på ClearOn.

I ett litet rum, som mest av allt liknar ett tekniskt labb med skärmar, testdatorer och servrar, mitt i centrala Malmö, har Waves utvecklare Torbjörn Håkansson sitt kontor. Här sköter han allt som har med Wave kassasystem att göra, inte minst de viktiga uppdateringarna av artikelregistren.
Varje natt får Torbjörn in färsk data från kedjorna, som han sedan snabbt programmerar om och levererar till kundernas kassasystem i form av läsbar artikel- och prisinformation.
– I veckan kom till exempel årets nya GB-glassar ut och då måste de direkt in i systemet, precis som alla ständigt uppdaterade prisrekommendationer. Om inte handlarna får den informationen i sitt system och kan hänga med riskerar de att gå i konkurs.

Artikelregistren är alltså inte bara ett av Torbjörns viktigaste skötebarn och den funktion han själv gillar mest i systemet, utan också en av Waves viktigaste funktioner och den som kunderna uppskattar mest.

Viktigt samarbete med kunderna

Torbjörn Håkansson började arbeta som utvecklare på Wave för drygt tio år sen, då han bytte från en karriär som yrkesofficer till programmerare. Ett steg som kan tyckas stort – men ändå inte.
– Jag var teknisk officer, så tekniken har alltid funnits som en röd tråd. Nej, främsta skälet till att jag slutade i det militära, och så småningom hamnade på Wave, var att jag var trött på allt resande.

Förutom den viktiga dagliga uppdateringen av artikelregistren jobbar Torbjörn även med att drifta och underhålla Wavekassorna, och att hjälpa till i supportärenden. En annan viktig del är arbetet med att utveckla systemet, något som görs i nära samarbete med kunderna.
– Det samarbetet är väldigt viktigt eftersom man måste förstå kunderna och deras behov. Det kan dessutom se väldigt olika ut mellan olika kunder. En Direktenbutik har till exempel helt andra behov av funktioner i sin kassa än vad en livsmedelsbutik har.

Samarbetet är väldigt viktigt eftersom man måste förstå kunderna och deras behov. Det kan dessutom se väldigt olika ut mellan olika kunder.

Ser till att arbetet i kassan flyter på

Han jobbar även en hel del med underliggande kontroller för att se till att alla kassor runtom i landet mår bra. Det här är inget som butikerna märker av direkt, men något som gör att deras dagliga arbete flyter på så smidigt som möjligt.
– Sedan hjälper jag förstås till om det väl blir störningar, för det är ofrånkomligt med så avancerad teknik. Då handlar det mycket om felsökning.

Vad tycker du gör Wave unikt som kassasystem?
– Förutom registren och de täta och snabba uppdateringarna från leverantörerna skulle jag säga att det är hela kulturen hos oss. Vi har korta kontaktvägar och stor flexibilitet.

Även fritiden präglas av teknik för Torbjörn. Mestadels av båtbyggande eller programmering av någon av alla de egna datorerna därhemma. Men på schemat står även spanskstudier, eftersom han har en framtidsdröm:
– Om tio år hoppas jag vara en glad pensionär som seglar i Medelhavet och har ett hus i Spanien!

Text: Eva-Lotta Sigurdh

Foto: André de Loisted

Publiceringsdag: 2021-03-24