Esbjörn Boström, Field Sales Manager på Storck.
16 augusti, 2022

Kupongen – en självklarhet i godishyllan för Storck

För familjeföretaget Storck, med varumärken som Toffifee, Merci, Werther’s Original och Riesen, är kuponger ett viktigt säljinstrument. ”De bidrar både till merförsäljning och till att kunderna får upp ögonen för våra produkter”, säger Esbjörn Boström, Field Sales Manager på Storck.

Med omtyckta och välkända godsaker som Toffifee, Merci, Werther’s Original och Riesen i sin produktportfölj är familjeföretaget Storck en av världens största tillverkare av konfektyr. I Sverige har de funnits sedan 1999 och i hemlandet Tyskland ända sen 1903.

När företagets 16 regionsäljare är ute och träffar butiker runtom i Sverige är rabattkuponger en viktig del av säljmaterialet.

– Vi har alltid jobbat mycket med kuponger och ser det som ett bra säljinstrument som både gör att kunderna får upp ögonen för våra produkter och att de köper flera produkter, säger Esbjörn Boström, Field Sales Manager på Storck.

Storck använder kuponger för både singelköp och multiköp, till exempel vid nyhetslanseringar. För just produktnyheter är kupongen oslagbar, menar Esbjörn Boström.

– Jag föredrar egentligen singelkuponger, men vid produktnyheter är multiköpkuponger riktigt bra. Då kan kunden köpa både en originalprodukt och en nyhet med kupong, vilket gör att de vågar testa nyheten. Det är perfekt.

 

Skapar uppmärksamhet i hyllan

Som leverantör vill man gärna komma åt de utbrytande exponeringarna i butiken för att synas mer, menar Esbjörn Boström, men tillägger samtidigt att dessa platser blir allt färre i butikerna. Då kan en kupong vara till hjälp för att få kunderna att upptäcka produkterna på hyllan i stället.

– Kupongen gör att kunderna ser produkterna lättare även i den ordinarie hyllan, där konkurrensen om uppmärksamheten är stor. Det är som att ögonen dras till kupongen och varan. Jag tror att vi kommer att jobba mer och mer med kuponger bland annat av den anledningen.

Studier som ClearOn har genomfört tillsammans med Retail Academics har dessutom visat att en kupong på hyllkanten ofta bidrar till merförsäljning utan att tulla på vare sig leverantörens eller handlarens marginaler, eftersom många konsumenter köper produkten utan att lösa in rabattkupongen.

Goodwill för konsumenterna

Den rusande inflationen och prisökningarna kan också påverka kupongers popularitet hos konsumenterna, tror Esbjörn Boström.

– När allting blir dyrare vill konsumenterna spara in på det mesta. Då blir rabattkuponger ännu mer intressant, säger han och avslutar:

– Vi ser även kuponger som en ”goodwill” för konsumenterna. Det är ett sätt för oss leverantörer att belöna såväl trogna som nya konsumenter, samtidigt som vi skapar en större synlighet för våra produkter i butiken. Summerat bidrar det till en högre rotation och gynnar alla parter; leverantören, handlaren och konsumenterna.

Text: Karin Cedronius
Foto: Kristina Sahlén

Publiceringsdag: 2022-08-24