Jonas Jansson, Ica Supermarket Kryddan i Norrtälje
15 maj, 2024

Kupongtavlan lockar till fler spontanköp

Han är Ica-handlaren som älskar kuponger och som hängt en kupongtavla i entrén till sin butik. ”Där får kunderna en överblick över alla erbjudanden och köper förhoppningsvis en vara de inte ens hade på sin inköpslista”, säger Jonas Jansson, som driver Ica Supermarket Kryddan i Norrtälje.

Mitt inne i centrala Norrtälje, bredvid busstorget, ligger Ica Supermarket Kryddan, som drivs av bröderna Jonas och Mattias Jansson. I entrén till butiken kan kunderna numera stanna till och ta en titt på den nya kupongtavlan för att se om det finns något bra erbjudande. Tavlan kom till efter att Jonas Jansson märkt av ett ökat intresse för kuponger bland sina kunder.

– Vi märker tydligt att våra kunder har mindre pengar i plånboken och letar efter bra erbjudanden på ett helt annat sätt än tidigare. Det senaste året har vi löst in många fler kuponger än vi brukar. Då kom jag på idén med en kupongtavla som en service till kunderna. Där ser de vilka erbjudanden som finns redan när de kliver in i butiken.

Kupongen fyller flera funktioner

På tavlan hänger Jonas upp alla aktuella kuponger från butikens leverantörer, men självklart hänger kupongerna även vid hyllkanten.

– Jag tänker att det fyller två olika funktioner. Kupongen vid hyllkanten är för de kunder som redan har bestämt sig för att köpa en viss vara, till exempel ett paket med flingor, och går till den hyllan. Om det då hänger en rabattkupong för ett visst varumärke där så kanske man väljer just det varumärket före något annat.

Kupongerna på tavlan i entrén däremot kan locka till ett köp som inte ens fanns på inköpslistan när kunden klev in i butiken, menar Jonas.

– När vi har kupongerna på båda ställena skapar vi fler köptillfällen och fler möjligheter för kunderna att uppmärksamma dem.

Bra erbjudanden leder till merköp

Ica Supermarket Kryddans har cirka 12 000 kundbesök i veckan och relativt låga snittköp, med andra ord är de en typisk citybutik. Kunderna är mestadels en- och tvåpersonershushåll, pensionärer, skolungdomar och pendlare samt personer som arbetar i stan och som köper med sig frukost eller lunch i farten.

– Om de ser ett kupongerbjudande för en viss vara redan när de kommer in butiken så kanske de köper med sig något de egentligen inte hade planerat att köpa, bara för att erbjudandet är bra. Det är förstås värt mycket för oss, speciellt i dag när kunder jagar kronor och ören och är mer otrogna än förr. Då gäller det att få dem att köpa så mycket som möjligt när de väl kommer in till vår butik, säger Jonas Jansson.

Jag vill gärna ha mer kuponger till min butik, jag tycker det är för få i dag.

Enkelt att hantera kuponger

Han tycker även att hanteringen av kuponger är smidig för honom som handlare.

– Det är superenkelt att bara blippa dem i kassan, de går direkt in i systemet och jag har pengarna på butikens konto redan dagen efter.

Jonas Jansson tycker så bra om kuponger att han vill uppmana leverantörer att använda dem ännu oftare.

– Jag vill gärna ha mer kuponger till min butik, jag tycker det är för få i dag. Kupongerna kostar oss ingenting som butik och vi får sälja varor som kunden kanske inte hade köpt utan kupongen. Samtidigt får leverantören sälja mer av sina produkter och kunderna är glada över att de har gjort ett klipp. Det är win-win!

Text: Karin Cedronius
Foto: Albin Händig 
Publiceringsdag: 2024-05-16

Kort fakta om inlösen under Q1

 

Flest inlösta kuponger ser vi inom kategorierna Konfektyr och Barn & Baby, med fler än 360 tusen inlösta kuponger inom respektive kategori. Konfektyr har även haft en mycket hög ökning av inlösen jämfört med samma period föregående år, index 134. Andra kategorier med hög ökning av inlösen ser vi inom kategorin Djur med en otrolig ökning på index 156, samt inom kategorin Tvätt, rengöring, disk med index 134.

  • Flest inlösta kuponger har kategorin Barn & Baby tätt följt av Konfektyr.
  • Ökad inlösen inom Barn & Baby har främst drivits av Hemköp.
  • Ökad inlösen inom Konfektyr har främst drivits av Stora Coop, Coop och ICA Maxi.
  • Djur är den kategori som har haft den allra högsta relativa ökningen, index 156. Detta har främst drivits av ICA Supermarket, ICA Nära och Willys.
  • ICA Maxi ökar inlösen inom flera kateogier.