15 mars, 2022

Hybrid av analog och digital annonsering – lyckat grepp för Sproud

QR-koder på annonspelare runtom på stan i kombination med digitala samplingkuponger. Det blev ett lyckat grepp för uppstickaren Sproud i deras senaste kampanj för den ärtbaserade drycken.  

Under januari kunde Malmöbor som var sugna på att prova den alternativa, ärtbaserade ”mjölken” Sproud skanna en QR-kod på annonspelare runtom på stan och få en digital kupong att lösa in mot en liter av drycken i närmaste livsmedelsbutik.

– Vi har en produkt vi tror på och vill ge konsumenter chansen att prova den, men det har som bekant varit svårt att köra traditionella samplingkampanjer i butik under pandemin. Därför passade den här typen av verktyg så bra. Dessutom känns det nytt och annorlunda med kombinationen av analogt och digitalt i en och samma kampanj, säger Alfred Åkesson, nordisk försäljningschef på Sproud.

 

Mycket nöjd med resultatet

Alla som passerade någon av de 120 annonspelarna ute på stan kunde ta fram sin mobil och skanna en QR-kod på annonsen. Koden ledde till Sprouds hemsida, där man klickade sig vidare till kampanjsajten, lämnade sin mejladress och fick en kupong för att hämta ut en gratis Sproud. Kupongen gällde för alla Sprouds olika drycker – original, barista, osötad, choklad eller vanilj. Konsumenten valde själv vilken sort hen ville testa.

– Vi är jättenöjda med resultatet. Eftersom det var första gången vi gjorde en kampanj av det här slaget var det svårt att veta exakt vad vi skulle förvänta oss, men vi överträffade våra prognoser med råge, säger Alfred Åkesson och tillägger att responsen från konsumenterna har varit överväldigande med många positiva mejl och stort engagemang kring varumärket.

Alfred Åkesson, Nordisk försäljningschef på Sproud.

Gör gärna en repris

Alfred Åkesson och hans kollegor på Sproud är även mycket nöjda med valet av ClearOn som kampanjleverantör och verktyget Kampanja Large.

– Det har funkat jättebra! ClearOn är extremt snabba, serviceminded och professionella i sitt agerande.

Framöver kan Sproud absolut tänka sig att köra en liknande kampanj igen.

– Vi är ett ungt bolag så vissa saker gör vi för första gången och vi testar olika tekniker. Det som funkar försöker vi lära oss av och göra igen. Den här typen av hybridkampanj är absolut något vi gärna använder igen framöver, avslutar Alfred Åkesson.

Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2022-03-23