Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen
16 augusti, 2022

Så behåller du kunderna trots inflation och prisökningar

Rusande inflation och prisökningar påverkar konsumenternas köpkraft rejält. Som varumärkesägare och butik gäller det att vara på tårna för att inte tappa kunder när plånböckerna blir tunnare. Att satsa på kampanjpriser och bra erbjudanden är rätt väg att gå. Det menar Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen.

Inflationen rusar, räntorna ökar och energipriserna går upp. I juli låg inflationen på åtta procent. En siffra som få i branschen varit med om tidigare. Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen, följer inflationstakten och prisökningarna i dagligvaruhandeln med stort intresse. I juni höll han ett seminarium där han presenterade en undersökning som Matpriskollen gjort bland drygt tusen konsumenter över hela landet för att få en indikation på hur de kommer att bete sig när det blir tuffare tider.

 

Drar ner på matkostnaderna

En av frågorna i undersökningen löd: ”Om ni har eller får behov av att spara pengar, vilka är då de viktigaste åtgärderna du och ditt hushåll skulle ta för att minska era kostnader de kommande 3–12 månaderna?”

– Svaren visade att man börjar med att skära ner på bilåkandet, klädinköpen samt nöjen och underhållning. Men på femte plats kom ”dra ner på kostnader för maten”, berättar Ulf Mazur.

I nästa fråga svarade hela 83 procent att de skulle leta mer efter kampanjvaror och varor med nedsatt pris. Detta måste leverantörer och handlare uppmärksamma och ta vara på, menar Ulf Mazur. Strategin att strypa kampanjerna och dra in på marknadsföringen när tiderna blir bistrare är inte ett vinnande koncept.

– Tittar vi generellt på den enorma prisutvecklingen på hyllpriserna blir det nu ännu viktigare för kunderna med kampanjpriser. Det är nu de verkligen letar efter bra priser och kupongerbjudanden för att hålla i sina slantar och få mer för pengarna.

 

Konkurrenskraftiga priser är A och O

I takt med att köpkraften minskar kommer konsumenterna dessutom att bli alltmer otrogna mot sina ”gamla invanda” butiker och leta efter butikerna med bäst priser och erbjudanden, tror Ulf Mazur. Något som också är ett incitament för butikerna att se över sitt erbjudande.

– Självklart är en snygg butik med ordning i hyllan och bra sortiment i kombination med god service alltid viktigt. Det räcker dock inte hela vägen om det är för dyrt att handla. För när plånboken blir mindre är det ännu viktigare att butiken har bra, konkurrenskraftiga priser.

Därför måste man som butik jobba med att locka in folk med bra erbjudanden och kampanjer och sen ha en bra prisnivå i förhållande till butikens olika mervärden och konkurrenternas prisläge, menar Ulf Mazur.

– Alla kan ju inte vara billigast på allt, men priset blir ännu viktigare framöver.

Aktivera marknaden och skapa köpglädje

Använd gärna kampanjerna och lyft fram dem tydligt så att konsumenten får uppleva den där speciella köpglädjen och känna att de gör en bra deal, tipsar Ulf Mazur och avslutar med varsitt gott råd till leverantörer och butiker:

– Som leverantör måste du fortsätta att aktivera marknaden med dina produkter. Då är kampanjerbjudanden, gärna med kuponger, det absolut mest effektiva sättet. Det gäller för befintliga produkter, men är minst lika viktigt för nyheter. För med mindre pengar i plånboken är det inte lika givet att konsumenten vill testa nya saker och därför krävs en stark köputlösare.

Som handlare måste du fokusera ännu mer på kampanjer och att få dina kunder att känna att de har gjort en bra affär, en känsla av att de gjort klipp.

– Det är när de får den köpupplevelsen som de kommer tillbaka. Där spelar kuponger, prisnedsättningar och exponering med stora volymer en viktig roll! Varför inte ta hjälp av leverantörerna för att skapa säljande exponeringar som står ut?

Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2022-08-24