Färska siffror – så ser inlösen ut

Kuponger med låga valörer är mest populära, djurprodukter är en av flera produktgrupper som får allt fler kupongkunder och pandemin gav positiv effekt på mobila värdebärare. Här är senaste statistiken kring inlösen av kuponger, direkt från ClearOns databas.

Kuponger och andra värdebärare är ett mycket effektivt och uppskattat instrument för att marknadsföra sina produkter. Med miljontals inlösta värdebärare av olika slag varje år har ClearOn en stor faktabank att ösa insikter ur och dela med sig av till butiker och leverantörer.

– Med rätt kunskap och insikter om allt från vilken typ av värdebärare och vilken valör som passar bäst för just din produkt till hur din kupong ska utformas har du ännu större chans att lyckas bra med din kampanj, säger Pierre Gewerth, produktchef för Sales promotion på ClearOn.

Godis och konfektyr toppar

Färsk statistik från åren 2019–2021 visar att konfektyr och godis ligger i topp i kuponginlösenligan, tätt följt av baby- & barnprodukter och mejeri. Därefter kommer färskt matbröd och kaffebröd, torra kakor, kalla drycker, snacks och djupfryst.

Men det finns även några uppstickare. Djurprodukter är en av de kategorier som har ökat mest när det gäller inlösen av kuponger, tillsammans med varugrupper som till exempel pasta, ris och mos, frysvaror samt tvätt, rengöring och disk.

– Att djurprodukter ökar är förmodligen en effekt av att vi fått så många nya hundägare under pandemin. Den trenden har flera leverantörer hakat på och då använt sig av rabattkuponger för att locka konsumenter att köpa deras produkter, säger Pierre Gewerth.

 

Best Friend väljer kuponger

Några som har arbetat länge med kuponger är företaget Best Friend AB som bland annat säljer hundsnacks och kattströ under varumärket Best Friend. De har satsat mycket inom kategorin hundsnacks, där de dels har haft en generell kupong på hela segmentet, dels specifika kuponger för olika nyheter. Best Friends Trade marketing manager Johanna Borg tycker att kuponger är ett bra verktyg för att nå ut till både nya och gamla kunder.

– Kuponger är mycket viktiga för oss ur flera olika perspektiv. Vi jobbar både med tryckta och digitala kuponger. De tryckta kupongerna är ett bra verktyg för våra säljare eftersom de skapar uppmärksamhet i butik och bidrar till varumärkeskännedom samt en ökad försäljning.

De digitala kupongerna ger helt andra möjligheter att nå en kundgrupp som kanske inte handlar företagets produkter i dag, menar Johanna Borg.

– Med de digitala kupongerna kan vi skapa unika kampanjer efter nyheter, tema eller säsong. Det är ett väldigt bra sätt att öka varumärkeskännedom, nå ut till nya kunder och självklart engagera redan lojala shoppers, säger hon och tillägger:

– En annan viktig aspekt med de digitala kupongerna är att vi nu kan följa upp vilka kampanjer som är lönsamma, om vi jobbar med olika influencers, ambassadörer eller partnerskap. Där vi kan skräddarsy samarbeten och lätt följa upp dem.

 

Vilken valör ska man välja?

Vilken valör är då den mest populära? Statistiken visar att låga värden löses in mest, och att fem kronor är allra mest populärt. Men det är inte givet att fem kronor är bäst valör för alla typer av kuponger och varugrupper – även typ av produkt och priset spelar in.

– Valören är starkt kopplad till produkttyp och eftersom konfektyr och godis, som generellt sett har lägre pris, ligger i topp är det också naturligt att femkronorsrabatten toppar listan, säger Pierre Gewerth.

Vilket som är den bästa valören hänger även ihop med typ av kupong. Är det en ren rabattkupong, en nyhetskupong eller kanske en kupong för att boosta en viss produkt?

– Om du tvekar över vilken valör och typ av kupong som passar just din produkt bäst så ta kontakt med våra Key account managers, som har stor kunskap och insikt och kan komma med goda råd kring vad som är bäst för just dig, säger Pierre Gewerth.

 

Mobila kuponger ökade under pandemin

Hur har pandemin påverkat inlösen av värdebärare? En djupdykning i databasen visar att mobila kuponger, där bland annat mobila presentkort ingår, fick ett rejält lyft under pandemin. Under 2020 ökade dessa över sju gånger jämfört med åren före pandemin.

– Mobila kuponger är en kupongkategori som går stadigt uppåt och som ökade extra mycket under pandemin, inte minst tack vare mobila presentkort, som ju är ett enkelt sätt att visa sin uppskattning även när man inte kan ses fysiskt. Det är tydligt att många har upptäckt detta under pandemin, vilket avspeglar sig i siffrorna, säger Pierre Gewerth.

Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2022-08-24

 

Fler tips!

Klicka här om du vill få fler insikter och tips när du ska skapa värdebärare till din kampanj: 

Tio-i-topp: Här är varugrupperna som hade flest inlösta värdebärare under 2021:

  1. Konfektyr & godis
  2. Baby- & barnprodukter
  3. Mejeri
  4. Färskt matbröd och kaffebröd
  5. Torra kakor
  6. Kalla drycker
  7. Snacks
  8. Djupfryst
  9. Kroppsvård
  10. Smaksättning

 

Bubblarna: Här är varugrupperna som har ökat mest i kuponginlösen under senare år (ingen inbördes rangordning):

  • Djurprodukter
  • Pasta, Ris, Mos
  • All världens mat
  • Tvätt, Rengöring, Disk
  • Varma drycker med tillbehör
  • Chark, Kött, Fågel, Deli
  • Kroppsvård, Toalettartiklar
  • Djupfryst
  • Torra kakor, Kex, Skorpor, Knäcke
  • Baby- & barnprodukter