14 november, 2023

Så mångdubblade Santa Maria sin kuponginlösen i Ica Näras butiker

Allt fler av Ica Näras kunder upptäcker fördelarna med kuponger. Santa Maria är ett av flera varumärken som tydligt märker av det ökade kupongintresset, inte minst i dessa tider av inflation. Santa Marias inlösenstatistik för det senaste halvåret har ökat med drygt 90 procent.

En av framgångsfaktorerna bakom Santa Marias fina inlösenstatistiken hos Ica Nära-butikerna är en delvis ny strategi från Paulig, som äger varumärket. Deras samarbete med det externa säljbolaget Conaxess Trade har gjort det möjligt att ha högre närvaro även i de mindre närbutikerna runtom i Sverige och stötta dem med allt från exponeringar till butiksmaterial.

Emma Haglund-Pappok är fältsäljare för Santa Maria på Conaxess Trade. Hon är dagligen ute och besöker lokala närbutiker som Ica Nära och Tempo för Santa Marias räkning.

– Vi har ett väldigt tätt samarbete med butikerna och en fin dialog med handlarna. När jag besöker mina butiker pratar jag ofta och gärna om hur viktiga kupongerna är i mixen av säljmaterial och hur man ska använda dem, så att butikerna ska förstå nyttan med kuponger.

Ökat inlösen med 93 procent

Bland annat förmedlar hon gärna att kupongerna gör att produkten sticker ut ur hyllan och att försäljningen ökar med en rabattkupong på hyllkanten.

– Jag brukar även framhålla att handlaren slipper stå för rabatten, och bara kan dra fördel av att han eller hon får sälja fler produkter medan det är varumärket står för rabatten.

Det visar sig att strategin har gått hem. Det senaste halvåret har inlösen av kuponger för Santa Marias produkter ökat med drygt 93 procent i Ica Näras butiker runtom i Sverige och med 90 procent i hela dagligvaruhandeln.

– Det är jätteroligt att se att vårt arbete ger resultat. Kupongerna är viktiga och kunderna vill verkligen ha dem. Det märker vi tydligt, för kupongerna är nästan alltid slut när vi kommer tillbaka till butiken där vi hängt upp dem.

Även det ekonomiska läget med hög inflation har gjort att fler kunder vill använda kuponger, påpekar Emma Haglund-Pappok.

– Kunderna letar kronor att spara överallt. Det har handlarna också insett, så även butiker som tidigare inte velat hänga upp kuponger har börjat göra det eftersom de förstått hur bra det fungerar och hur efterfrågat det är hos kunderna.

Emma Haglund-Pappok, Conaxess Trade & Jonathan Birkemyr, Ica Nära Lindbacken

Det märks stor skillnad på försäljningen när det finns ett kupongerbjudande.

Mer försäljning med kupong

En av de butiker där Santa Maria har ökat sin försäljning och kuponginlösen rejält är Ica Nära Lindbacken, som ligger i ett barntätt villaområde strax norr om Uppsala. När butikschef Jonathan Birkemyr tog över butiken tillsammans med sin pappa Fredrik Birkemyr 2018 hade den bara en liten, oansenlig tacoavdelning, något som Jonathan ville ändra på.

– Vår butik ligger i ett av Sveriges mest barntäta områden och vilka är mest benägna att köpa ingredienser till fredagstacos om inte barnfamiljer? Så jag pratade ihop mig med Santa Maria och tillsammans fick vi till en ny och jättesnygg tacoavdelning som man inte kan missa.

Lyckat drag

Det draget visade sig lyckat. Tillsammans med Emma Haglund-Pappok som numera kommer på regelbundna besök till Ica Nära Lindbacken har Jonathan Birkemyr ökat försäljningen för Santa Marias produkter mångfalt. Och samma sak gäller inlösen för Santa Marias kuponger.

– Det märks stor skillnad på försäljningen när det finns ett kupongerbjudande. Då ökar försäljningen och kunderna löser gärna in kuponger. Faktiskt är det mer så nu än tidigare, så det märks att folk jagar rabatter i dessa tider, säger Jonathan Birkemyr och avslutar:

– För oss är det självklart att säga ja till kuponger. De ökar vår försäljning och blir ett blickfång i hyllan så kunderna upptäcker varorna. Vi har jättebra inlösen på alla de kuponger som hänger i vår butik.

Text: Karin Cedroniu
Foto: Kajsa Göransson

Publiceringsdag: 2023-11-15