14 november, 2023

Schysst käk väljer Send a gift

Såsogram gör succé i kommunikationen

De är en folklig uppstickare som inte är rädda för att skoja till det och krydda sin kommunikation med humor. Nu har kebabkungen Schysst käk lagt till ännu en uppskattad aktivitet i sin marknadsföring: såsogrammet

Du kan swisha en glass, en chokladask eller en tidning, så varför inte även en kebabsås? Så resonerade livsmedelsföretaget Schysst käk, experterna på hemmakebab med tillbehör, och skapade ett ”såsogram” tillsammans med ClearOn och tjänsten Send a gift.

– Det är lite så vi är, vi tar inte oss själva på så himla stort allvar och gillar att göra saker lite annorlunda och kul, säger Jonas Maandi Wallin, strateg på Schysst käk som är ett av Sveriges mest snabbväxande livsmedelsföretag.

Swisha en sås

När företagets sommarkampanj skulle fokusera på sås ville Schysst käk ha flera olika aktiviteter och såsogrammet dök upp som en kul och lite knasig idé.

– Vi tyckte det var en rolig lösning och något som skulle kunna fungera lite som en snackis. Den digitala kommunikationen passar dessutom bra för vår målgrupp, som är unga vuxna och barnfamiljer, säger Jonas Maandi Wallin.

Sin vana trogen satte Schysst käk ihop en humoristisk Send a gift-kampanj med mycket glimt i ögat och uppmaningen: ”Har du svårt att säga det med ord? Säg det med sås!”

– I kampanjen uppmanade vi alla att swisha lite schysst helgfeeling till polaren, sommarflirten, syrran, kollegan, han på bussen eller någon annan du bryr dig lite extra om. Det blir kul och stämmer bra överens med hur vi gillar att kommunicera.

Jonas Maandi Wallin, Schysst käk

Vi behövde bara leverera vårt grafiska material och textunderlag så var Send a gift-sajten uppe på någon vecka.

Relationsbyggande

Schysst käk har kommunicerat såsogrammet både i sina egna kanaler på Instagram och Tiktok och via QR-koder på POS-material i butikerna.

– Butikerna är förstås extremt viktiga för oss och om vi kan få dem att känna att en kampanj är kul och engagerar dem så har vi större möjlighet att få bra exponeringar. Så en sådan här typ av kampanj blir relationsbyggande både mot våra kunder och mot butikerna, säger Jonas Maandi Wallin.

Han tycker att det var smidigt och enkelt att sätta ihop kampanjen tillsammans med ClearOn.

– Vi behövde bara leverera vårt grafiska material och textunderlag så var Send a gift-sajten uppe på någon vecka, dessutom till en mycket bra kostnad.

Han gör gärna om en liknande aktivitet i framtida kampanjer.

– Vi gillar roliga, enkla sätt att lyfta vårt varumärke och såsogrammet är ett bra exempel på det. Så vi kommer helt säkert att göra liknande kampanjer igen framöver.

Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2023-11-15