9 maj, 2023

Spendrups smarta digitala lösning som ersätter personalbutiken

När huvudkontoret flyttade till nya lokaler i stan fanns det inte längre plats för en fysisk personalbutik där medarbetarna kunde hämta ut sina drycker. Då fick Spendrups tänka i nya banor och hitta en ny, smart lösning.

Läsk, bubbelvatten, must samt alkoholfri öl och folköl – alla som jobbar på Spendrups bryggerier har denna skattepliktiga förmån. Tidigare har Spendrups medarbetare i Vårby söder om Stockholm kunnat hämta ut drycker i en fysisk personalbutik som låg i anslutning till bryggeriet. Men under 2022 flyttade Spendrups till nya lokaler i Stockholms innerstad och där fanns det inte plats för en sådan butik.

– Så vi behövde hitta en ny lösning där våra medarbetare kunde fortsätta hämta ut drycker ur vårt sortiment på ett enkelt och smidigt vis. Efter ett tag landade vi i att det skulle bli en digital lösning med en sms-tjänst som skickar ut digitala värdecheckar med unika koder till medarbetarna, säger Einar Botten, HR-direktör på Spendrups.

Skräddarsydd lösning

Eftersom Spendrups har använt ClearOns lösningar i sina produktkampanjer under många år och redan hade ett väletablerat samarbete föll det sig naturligt att titta på en lösning tillsammans med dem.

– Vi utvecklade vår egen sms-tjänst, som har ett gränssnitt mot vårt lönesystem, och integrerade ClearOns lösning för online-clearing i det. På så vis kan våra medarbetare få en digital kupong direkt i sin mobil som de kan lösa in ute i dagligvaruhandeln när de ska hämta ut sina drycker, berättar Einar Botten.

 

Spendrups medarbetare har en bestämd summa per kvartal som de kan hämta ut drycker för som en skattepliktig förmån. Summan skickas som en digital värdecheck med en viss valör via ett sms till mobilen och värdechecken går sedan att lösa in i matvarubutikens kassa. Skulle man inte använda sin givna summa under ett kvartal förs den över till nästa och adderas på potten. Vid årsskiftet nollas kontot.

Våra medarbetare tycker att detta nya system är ett riktigt bra alternativ till den fysiska personalbutiken

Bra alternativ till fysisk butik

– Våra medarbetare tycker att detta nya system är ett riktigt bra alternativ till den fysiska personalbutiken. Den höll ju bara öppet någon dag i veckan, men med det nya systemet kan du själv bestämma exakt när och var du vill hämta ut dina drycker. Dessutom är det så smidigt eftersom du ju alltid har mobilen med värdecheckarna med dig när du ska handla, säger Einar Botten.

Han påpekar att samarbetet med ClearOn kring utvecklingen av systemet, som bygger på ClearOns tjänst Customer care, har gått väldigt smidigt.

– Vi har en bra dialog och ett gott samarbete med ClearOn. De är alltid bra på att återkoppla och komma med idéer på lösningar. Vi är mycket nöjda med samarbetet och med vårt nya system.

Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2023-05-10