Kontakta oss

Hittar du inte det du söker, har du några frågor eller vill du komma i kontakt med oss? Fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.

Förändring för inlösen av Värdeavier hos banker – ingen förändring för er som ombud!

Från och med den 10 oktober förändras villkoren för inlösen av Värdeavier mellan banker i Sverige. Svenska Bankföreningen har beslutat att den bank som är utbetalande part av en Värdeavi även ska vara ansvarig vid inlösen. Det betyder bland annat att en Värdeavi från Swedbank inte kan lösas in mot kontanter på exempelvis ett Nordea kontor. Förändringen påverkar inte inlösen i butik vilket fungerar som tidigare.

För er som ombud kommer detta med stor sannolikhet innebära fler kunder som vill lösa in sina Värdeavier i butik, vilket ger möjlighet till ökad merförsäljning eftersom många väljer att handla för summan de får ut på Värdeavin.

Vi vill i sammanhanget passa på att påminna er om att Värdeavier utställda till dödsbon aldrig  kan lösas in i butik. Dessa kunder skall alltid hänvisas till bankkontor. Värdeaiver utställda till företag och föreningar kan lösas in av ombud för Kassagirot, övriga ombud får hänvisa dessa kunder till bankkontor.Kunder som vill få pengarna insatta på bankkonto hänvisas till närmaste Kassagirot ombud, se www.kassagirot.se.

Har ni några frågor kring detta, vänligen kontakta kundsupport@clearon.se