Filip Tröger, grundare och vd på Flarie

Mitt i prick när reklamen blir en del av mobilspelet

Det är inte lätt att nå igenom bruset med sitt reklambudskap i dag. Men svenska Flarie har tagit fram en lösning som går rakt in i rätt målgrupp och dessutom skapar både engagemang och konvertering.

Alla vet hur irriterande det är att bli avbruten av reklam mitt i ett spel, en film eller en podd. Därför väljer också allt fler att betala extra för att slippa reklamavbrott, något som förstås försvårar för varumärkesägarna som vill marknadsföra sina produkter. Men svenska företaget Flarie har skapat ett verktyg som inte bara gör att budskapet når fram till rätt målgrupp utan dessutom både engagerar konsumenten och skapar bra konvertering.

– Vi utvecklar en app med brandade mobilspel där varumärket byggs in i spelet på ett grafiskt snyggt sätt och där användarna kan vinna riktiga priser i form av gratisprover eller rabatter med mobila kuponger och koder, säger Filip Tröger, grundare och vd på Flarie.

Hundratals spel som engagerar

I Flarieappen finns ett hundratal mobilspel som lockar en miljon användare i Sverige i olika åldrar. Även om huvudmålgruppen är personer mellan 18 och 35 år är bredden på Flaries användare stor och över 50 000 personer är inne och spelar dagligen. Det unika med Flaries spel är att deras annonsörer inte stör upplevelsen för användaren, utan snarare ökar engagemanget.

– Till skillnad från andra mobilspel avbryts inte våra spel av annonser och användarna behöver inte betala för att komma vidare i spelet. I stället vinner de poäng, eller Flarie-coins, som de kan byta in mot produkter och erbjudanden i Flarie-shoppen, berättar Filip Tröger.

Träffar rakt in i målgruppen

I shoppen finns det mellan 200 och 300 olika produkter och erbjudanden.

Som annonsör hamnar du alltså rakt in i din målgrupp.

– Den som spelar väljer själv erbjudande utifrån intresse. Som annonsör hamnar du alltså rakt in i din målgrupp och slipper dilemmat med att skjuta brett utan att veta om de du vill nå verkligen får ditt budskap.

Det som gör att just spel funkar så bra för att marknadsföra ett varumärke, menar Filip Tröger, är att du dels får betydligt längre tid med konsumenten än vid vanlig marknadsföring, dels att det blir en interaktion.

– Snittet för hur länge man tittar på en Facebookannons är 1,7 sekunder, men i ett mobilspel får du kanske 5–10 minuter med konsumenten, som dessutom är interaktiv och engagerad i det hen ser, påpekar Filip Tröger och tillägger att en undersökning från Umeå universitet visar att den här typen av marknadsföring är 15 gånger mer effektiv än klassisk annonsering.

Jobba för rabatten

Eftersom användaren själv väljer produkt kan annonsören jobba på nationell nivå i stället för som vid klassisk sampling, då produkten bara delas ut på ett antal utvalda platser och inte lika målgruppsanpassat. Dessutom kan varumärkesägaren följa upp marknadsföringsinsatsen med frågor till de konsumenter som valt deras produkt i shoppen.

– En annan stor fördel är att konsumenten upplever att de har jobbat för rabatten när de har spelat och vunnit sina coins, så de frågar inte efter en billigare produkt nästa gång de ska köpa den i handeln. Man skämmer med andra ord inte bort konsumenten med rabatterna, säger Filip Tröger.

ClearOns teknik bakom erbjudandena

Fleraav erbjudandena i Flarie-shoppen distribueras med hjälp av mobila kuponger och ClearOns teknik.

– Vi har jobbat tillsammans med ClearOn ända sedan starten av Flarie 2016 och har alltid varit nöjda med deras tjänster. Det är smidigt att jobba med deras mobila kuponger och vi får alltid snabb återkoppling när vi behöver. Så det funkar riktigt bra, konstaterar Filip Tröger.

Text: Karin Cedronius

Foto: Rebecka Rynefelt

Publiceringsdag: 2021-02-10

 

Detta är Flarie


Flarie är ett svenskt bolag som är mest kända för sin gratisapp där användarna spelar olika spel brandade med varumärken och kan vinna riktiga priser. När man har nått en viss nivå i spelet kan man lösa in sina poäng mot riktiga varor i Flarie-shoppen. Med hjälp av mobila kuponger, QR-koder och andra koder får man allt från gratisprover till rabattkuponger och erbjudanden som går att lösa in i dagligvaru-, service- och e-handeln samt på olika restauranger och kaféer. För varumärkesägarna är detta ett bra sätt att nå rakt in i målgruppen.