”Kuponger är rock’n’roll”

Coop Tyreslö

”Jag förlorar ingenting på att använda kuponger, jag har bara vinning av dem.” Det säger Mickey Dahl, som driver Coop i Tyresö Centrum och har snart 40 års erfarenhet från dagligvarubranschen. I hans butik kan kunderna vara säkra på att hitta många bra kupongerbjudanden, samtidigt som Mickey själv ökar försäljningen tack vare kupongerna.

 

Det råder full kommers på Coop i Tyresö centrum denna novembertorsdag. Av höstrusket utanför centrum märks ingenting, för inne i butiken är det ljust och välkomnande. Mitt på butiksgolvet står handlaren Mickey Dahl, som tog över butiken för tre år sedan och redan har lyckats kamma hem den fina utmärkelsen ”Årets butik i Tyresö” två år i rad. Han småpratar och skojar med kunderna samtidigt som han plockar med några chipspåsar på ett av butikens varutorg.

 

Mickey Dahl är något av en profil i dagligvarubranschen och har lång erfarenhet från såväl Ica, Vivo och Metro som Sabis och Daglivs innan han tog över Coop i Tyresö centrum.

– 2021 har jag jobbat i branschen i 40 år trots min ringa ålder, säger han och ler brett medan han förklarar att han redan som fjortonåring började som springpojke i den lokala Ica-butiken hemma i Tyresö.

 

Kuponger driver försäljningen

Längs hyllorna i Mickeys butik hänger många olika rabattkuponger med erbjudanden. För Mickey Dahl är en handlare som verkligen tror på kuponger.

– Jag har alltid gillat att arbeta med kuponger. Jag förlorar ingenting på att använda dem, jag får bara vinning. De driver försäljningen av varor i hyllan och bidrar till min merförsäljning utan att det kostar mig någonting, säger han och tillägger:

 

– Kupongerna gör även att kunderna vågar prova en vara som de kanske inte hade köpt annars. De funkar lite som smakprover, men allt vill eller kan man inte smaka på och då är kupongen ett bra lockmedel till köp.

Kupongen gör hyllan levande

Med sin långa erfarenhet har Mickey stenkoll på vad som funkar och inte och han är inte rädd att testa nytt.

– Min filosofi är att alltid säga ja till alla leverantörer som vill hänga upp kuponger i min butik. För jag vet att en kupong i hyllan gör att kunden uppmärksammar varan och gärna köper den, till skillnad från om kupongen inte hade hängt där.

 

Argument som att kuponger gör att det blir ”stökigt” eller ”fult i hyllan” fnyser Mickey åt.

– Kuponger gör hyllan mer levande! Lite bus behövs – allt kan inte vara kliniskt i en butik, man måste ha lite rock’n’roll också, för att bli inspirerad att handla!

 

Inspirerar till köp

Till skillnad från en kupong i en tidning – som kunderna aktivt måste klippa ut och ta med till butiken – är kupongen på hyllan något som leder till spontana köp och inspirerar till att handla varor som kunderna kanske inte tänkt på innan de gick in i butiken, menar Mickey.

–  Förvånansvärt många kunder har ingen aning om vad de ska handla när de kommer in i en butik. Då kan kupongen vara det som avgör att de köper en viss vara.

Coop i Tyresö centrum jobbar även mycket med så kallade måltidsexponeringar, det vill säga att bygga upp pallar med olika varor, från olika leverantörer, som tillsammans skapar en måltid. Att addera en kupong till någon eller några av varorna i en sådan exponering är ett stort extra plus för både kunden och butiken.

– Där ser man tydligt hur kuponger driver merförsäljning: om en vara av alla i en sådan exponering har kupong så säljer hela exponeringen mer. Det spelar ingen roll om det är pastan eller ketchupen som har kupongen, för med kupongens hjälp har du byggt in intresset för hela exponeringen. På så vis bidrar kupongen till så kallad cross promotion.

Superenkel hantering

För en handlare och egenföretagare är tid lika med pengar. Därför är allt som underlättar och snabbar upp Mickeys och hans personals arbete extra välkommet. Det gäller allt från att slippa att själva hänga upp kuponger – det gör oftast leverantörerna själva – till att få kupongerna direkt på pallen tillsammans med varorna. Men också att hantering och redovisning av kuponger ska vara enkelt.

 

– I dag är det superenkelt med kuponger eftersom vi slipper all fysisk hantering och redovisning. Det enda vi behöver göra är att blippa kupongen i kassan eller låta kunderna själva blippa dem i shopexpresskassan. Det går rakt in i systemet och blir en rad i redovisningen under rubriken ”kuponger” – och jag får ett färdigt bokföringsunderlag. Det är världsklass!

 

Text: Karin Cedronius

Foto: Daniel Stigefelt

Publiceringsdag: 2020-11-26