Därför är kuponger så effektivt för varumärken

Kupongkampanjer

Visste du att två av tre ”shoppers” – oavsett ålder – gärna använder kuponger? Dessutom är det ett riktigt kostnadseffektivt säljverktyg. Anledningarna att använda kupong i marknadsmixen är flera. Här listar vi de fem viktigaste!

 

  1. Skapar uppmärksamhet och ger kunderna en ”knuff”

Kuponger är effektiva ”hyllpratare” som hjälper kunderna att navigera i butikens hyllor. De skapar uppmärksamhet och drar ögat till sig samtidigt som de ger kunden en ”knuff” att välja en viss vara, varugrupp eller varumärke.

 

  1. Är effektiva även när de inte löses in

Tester som ClearOn har gjort i samarbete med Retail Academics visar att kuponger har positiv inverkan på försäljningsvolymerna till och med i fall där kunden inte löser in kupongen.

 

  1. Uppskattas av alla målgrupper

Det finns vissa förutfattade meningar kring åldern på de kunder som använder kuponger i dag. Men i mätningar säger så många som två av tre shoppers att de gärna använder kuponger i matbutiken. Detta gäller oavsett ålder.

 

  1. Får kunderna att vilja testa nytt

Två av tre menar också att en kupong får dem att vilja testa nya varor. Kuponger är med andra ord ett effektivt verktyg för att bryta ”autopiloten” och få kunderna att prova något nytt, samt att bidra till deras impulsköp.

 

  1. Är ett kostnadseffektivt säljverktyg

Jämfört med direktreklam och lokala kampanjer, som kortsiktigt ger stora volymer till en hög grundinvestering, är kuponger mer kostnadseffektiva. I tester har det visat sig att det i snitt kostar 9,50 kronor att öka försäljningen av en vara som kostar 25 kronor med hjälp av en kupong. Det ska jämföras med en kostnad på 11,80 kronor för en lokal kampanj och 15,90 kronor för en DR-kampanj för samma vara. DR och lokala kampanjer ger alltså kortsiktigt stora volymer till en hög grundinvestering medan kupongerna är betydligt mer kostnadseffektiva.

 

Har du koll på Kupong Plus? En smart tjänst för effektivare distribution av dina kuponger till butik. Läs mer och signa upp dig här!

Vill du veta mer om kuponger som marknadsinstrument? Kontakta oss på ClearOn!