George Fischer, Joakim Kronevik & Carl-Michael Åsén. Saknas på bilden gör Kristina Westergren

Möt gänget som säljer Wave

 

Från storstadsbutiker till glesbygdshandel, från nyförsäljning till omförhandlingar. Waves säljare har lite olika roller och kunder, men gemensamt för dem alla är att de älskar sina jobb – där kunden och kunddialogen alltid är i fokus.

Carl-Michael Åsén, Säljansvarig

Hej Carl-Michael Åsén! Du ansvarar för Handlarn, Menigo och Bergendahls och har jobbat på ClearOn i tio år. Vad tycker du är det roligaste med att sälja Wave kassasystem?

Det är mötet och dialogen som uppstår med kunden. Höjdpunkten är när kunden verkligen inser vad Wave kan göra för dem. Det är också min målsättning; att få alla kunder att stärka sin verksamhet via smarta och effektiva funktioner.

Vilken är den vanligaste frågan du får från kunderna?

De undrar hur integrationen till grossisterna fungerar, som artikeldata och prisuppdateringar. Kunderna vill helt enkelt veta vad de får för pengarna. En del tycker att Wave är dyrt, men när de förstår vad systemet kan göra för dem inser de hur mycket de får för pengarna.

Vilken är din favoritfunktion i Wave?

Utan tvekan integrationen gentemot kedjorna. Denna funktion ger handlaren total kontroll över artiklar, pris och marginal. Det i sin tur frigör värdefull tid som handlaren kan lägga på mer säljinriktade insatser.

Är det något som påverkar dig extra mycket i mötet med kunderna?

Ja, när jag ser det driv som många handlare har. Både nya, unga, som är precis i starten av sin resa och äldre, rutinerade handlare som har funnit en nytändning i och med alla snabba förändringar som sker på marknaden. Det är något som verkligen inspirerar!

—-

Kristina Westergren, Säljansvarig

Hej Kristina Westergren! Med dina tretton år på ClearOn är du en av veteranerna i säljgänget. Vilka kunder ansvarar du för?

Det som främst utmärker mina kunder är att de alla finns på mindre orter och i glesbygden. Därför ingår det mycket arbete med att hantera ekonomiska stödfrågor i min säljroll.

Vad tycker du är det roligaste med att sälja Wave kassasystem?

Kontakterna med handlarna och att de alltid är så nöjda och tacksamma för vad vi kan göra för dem. De brukar lovorda vår support och är så glada när jag kan hjälpa dem att få ekonomiskt stöd via länsstyrelsen. Eftersom jag själv är glesbygdstjej är det här mammas gata för mig. Jag förstår mina kunder och deras många gånger tuffa situation så väl.

Vilken är den vanligaste frågan du får från kunder?

Allt som rör stöd. De vill veta om de har chans att få stöd, bland annat till Wave, hur de ska göra då och vad det kostar.

Vad svarar du då, kan de få stöd till Wave?

Ja, absolut!

Vilken är din favoritfunktion i Wave?

Att kunna få prisuppdateringar och artikeldata direkt in i systemet. Det är den i särklass bästa funktionen och det som kunderna imponeras mest av. Men även funktionen med digitala kvitton tycker jag är bra, eftersom det är både ekonomiskt och miljöfrämjande.

Joakim Kronevik, Säljansvarig

Hej Joakim Kronevik. Även dina kunder tillhör större kedjor som Direkten och Emab och du har också egen erfarenhet av att ha jobbat i butik, om än i helt andra branscher. Vad är det roligaste med att vara på ”säljsidan” och att jobba med Wave kassasystem?

Jag tycker att det är kundkontakten och att kunna erbjuda ett fantastiskt kassasystem. Det är ju faktiskt ett arbetsverktyg vi säljer, inte bara en kassa.

Vilken är din favoritfunktion i Wave?

Jag gillar artikelregistret och möjligheten att kunna skapa egna kampanjer och rabatterbjudanden.

Har du något kul försäljningsminne att dela med dig av?

Ja, när en butik kontaktade mig och det slutade med att de köpte hela åtta kassor. Ett annat kul minne var när jag presenterade Wave i en butik och handlaren nappade direkt. Vanligtvis brukar presentationen följas upp med en återkoppling och vidare diskussioner innan det eventuellt blir en affär, men den gången var det pang på och vi skrev kontrakt på studs. Det var unikt!

George Fischer, Säljansvarig

Hej George Fischer! Du kommer in lite senare i säljprocessen än dina kollegor eftersom din roll är att förlänga avtalen hos redan befintliga Wave-kunder. Vad har du för bakgrund?

Jag har jobbat på ClearOn i två år efter lång tid inom grossistledet där jag arbetade mot hotell-, restaurang- och cateringbranschen. Så det här är fortfarande en ny och spännande värld för mig. Både att jobba mot mindre butiker och att jobba med själva Wavekassan, som jag nu lärt känna och imponeras av.

Vad är det då du tycker är så bra med Wave?

Att systemet är så pålitligt och stabilt och att det även finns en välfungerande support bakom om fel trots allt skulle uppstå. Då är hjälpen alltid nära. Så både jag och mina kunder känner oss väldigt trygga. Det gör att jag som säljare kan prata affärer i stället för problem med kunderna och det är förstås mycket roligare!

Vilken är den vanligaste frågan från kunderna när det är dags att förnya avtalen?

De frågar sällan om själva Wavesystemet, eftersom mina kunder redan kan produkten. Frågorna är oftast avtalsrelaterade och handlar då om avtalstid och pengar. En del ifrågasätter till exempel varför de ska förnya något som de redan har. Det kan vara en utmaning att förklara och även varför ett nytt avtal oftast också innebär ett nytt pris. Men kunderna brukar förstå när de påminns om hur mycket de får för pengarna och när de får veta hur mycket spännande som händer och utvecklas i Wavesystemet framöver.

Text: Eva-Lotta Sigurdh
Foto: Kristina Sahlén
Publiceringsdag: 2021-08-25