Så bidrar nya Wavekassan till tidsvinst och merförsäljning

Modern touchskärm, enklare administration och frihet att arbeta från olika digitala plattformar. Det är funktioner i Wave POS som underlättat vardagen för George Zaito på Direkten Cigarr & Spel Sundbyberg. Han är först ut att testa det nya kassasystemet.

På Direkten Cigarr & Spel Sundbyberg är det nästan alltid full rush, berättar handlaren och butiksägaren George Zaito. Förutom att han säljer allt från cigarrer till smågodis är han också den enda i närområdet som erbjuder posttjänster. Här råder med andra ord en vardag där kraven på snabb och proffsig service är höga.

– Därför är det jätteviktigt med ett välfungerande kassasystem, vilket vi har fått med Wave POS, konstaterar George Zaito.

Han framhåller särskilt touchskärmen som det stora nya.

– Den är jättelätt att arbeta med. Du får upp det du trycker på direkt i tydliga huvudgrupper, till exempel ”snabbmat” eller ”bakelser”, och varje produkt visas med både bild och pris.

 

Automatiska påminnelser

Tiden då kassapersonalen titt som tätt behövde springa ut i butiken för att dubbelchecka priser är snart över. Likaså all missad merförsäljning, som lätt sker när det är stressigt och man glömmer att påminna kunderna om dipp till chipsen eller tändare till cigaretterna. Sådana påminnelser kommer nämligen inom kort automatiskt att dyka upp i kassan.

En annan fördel med den nya, enklare kassan är att det går mycket snabbare att lära upp ny personal, berättar George Zaito. Tidigare kunde det ta ett par dagar, nu tar det bara några timmar.

 

”Jag kan i princip styra kassan helt och hållet hemifrån nu om jag vill.”

 

– Sen uppskattar jag friheten i att kunna jobba från vilken digital plattform som helst. Jag kan i princip styra kassan helt och hållet hemifrån nu om jag vill. Allt från att lägga till artiklar och nya användare till att sköta bokföringen och annan administration.

Ytterligare något som sparar både tid och pengar är möjligheten att lägga in nya kampanjer direkt från vilken dator som helst, i stället för att behöva vänta på att kassan blir ledig och åtkomlig. George uppskattar även att det i den nya plattformen går att bygga på fler funktioner efterhand som behoven uppstår.

– Det är ju svårt att veta i dag vilka behov vi kommer att ha om några år. Då är det jättebra att det finns framtida utvecklingsmöjligheter inbyggda i tekniken.

 

Självscanningskassor nästa steg

En sak han ser komma redan nu är ett stort behov av självskanningskassor, något som också är nästa steg i ClearOns utveckling av Wave.

– Självskanning är framtiden. Folk har så bråttom i dag att vi riskerar att tappa många kunder som inte orkar eller hinner stå i kö. Den som behöver cigaretter ger sig oftast till tåls, men vi ser redan nu att den som bara springer in för att köpa en läsk eller kaffe vänder i dörren om det är för långa köer.

Därför – och utifrån de positiva erfarenheterna av pilotprojektet med Wave POS – nappade George Zaito och hans butik på möjligheten att få testa även detta. Piloten startade i mitten av september och George Zaito var först ut att testa – igen.

 

Text: Eva-Lotta Sigurdh

Foto: Calle Åsén

Publiceringsdag 2020-09-30

Några av förändringarna i nya Wave POS:

 

  • Touchskärm
  • Tydliga och stora ikoner
  • Plattform med påbyggnadsmöjligheter
  • All administration kan göras från vilken digital plattform som helst
  • Möjlighet att sköta bokföringen digitalt
  • Enklare och snabbare hantering av kampanjer
  • Fakturering kan göras från kassan
  • Lättare att behandla delbetalningar
  • Illustrativa och tydliga PLU:er