Estrella utsedd till Årets Leverantör på Dagligvarugalan

Fredrik Lindberg från Nielsen och Johnny Lönnberg från ClearOn satt i juryn för Dagligvarugalans pris Årets Leverantör. Vinnare blev Estrella, här representerade av försäljningsdirektör Patrik Stockelid och marknadsdirektör Sofi Randén.

 

Estrella lanserade Sveriges första chips och har levererat tv-tilltugg och snacks till svenska folket i över 60 år. Nu kan företaget också titulera sig Årets Leverantör i livsmedelsbranschen. Priset delades ut vid årets upplaga av Dagligvarugalan i samarbete med ClearOn och Nielsen.

 

Om allt varit som vanligt hade kanske gästerna på Dagligvarugalan mumsat på chips med smak av karamelliserad rödlök vid mingelborden i Stockholms stadshus. Men galan, som anordnas av Fri Köpenskap med syfte att uppmärksamma och belöna livsmedelsbranschens alla hjältar, var i år helt digital och sändes via Facebook.

– Tråkigt att inte få kliva upp på scen och ta emot publikens jubel, men vi får hitta ett tillfälle att fira med alla medarbetare längre fram, säger Patrik Stockelid, försäljningsdirektör på Estrella och stolt mottagare av det prestigefulla priset Årets Leverantör 2020, ett pris som delas ut i samarbete med ClearOn och Nielsen.

 

Kundnyttan i första rummet

Estrella vann i tuff konkurrens med två andra finalister, Orkla Foods Sverige och Svenskmärkning. Juryns motivering lyfte fram att Estrella på ”ett föredömligt sätt satt kundnyttan i första rummet och valt att lägga den egna prestigen åt sidan för att fokusera på den enskilda butikens försäljning och lönsamhet”. Dessutom nämndes den engagerade och flexibla säljkåren, kampanjer på kundens villkor, hållbarhetstänk samt innovation och lyckade produktlanseringar.

 

”Ett kvitto på att vi är på rätt väg, men det triggar oss också att bli ännu bättre.”

 

– Så otroligt fina ord, jag ryser när jag hör dem. Detta är ett kvitto på att vi är på rätt väg, men det triggar oss också att bli ännu bättre, säger marknadsdirektör Sofi Randén med glastrofé och diplom i famnen.

Både hon och Patrik Stockelid poängterar att priset må vara för i år, men det speglar flera års målinriktat förbättringsarbete.

– Sälj, marknad och utveckling arbetar numera mycket närmare varandra. Vi har en tät dialog och är dessutom en liten organisation med en stor entreprenöriell känsla. Det gör att alla känner att de kan vara med och påverka och gärna kommer med idéer, säger Sofi Randén.

 

Nära samarbete med butikerna

Dessutom har Estrella storsatsat på säljdialog och samarbete med kunderna.

– Våra kunder har olika drivkrafter. Därför anpassar vi våra säljsamtal och jobbar på olika vis beroende på vem kunden är. Vi är lyhörda för deras behov, vilket leder till bra samarbeten och att vi lär oss av kunderna. Ett exempel på det är när en kund sa att om vi gjorde lådan hälften så stor kunde han ta in dubbelt så många varianter av Västkustchips. Kanske inte den enklaste lösningen i produktionshänseende, men vi valde ändå att göra så och det blev succé, berättar Patrik Stockelid.

”Priset är en bekräftelse på att allt arbete vi lagt ned har gett resultat. En riktig boost för alla medarbetare på Estrella”, säger Patrik Stockelid och Sofi Randén.

 

Han tillägger:

– Det handlar inte om hur mycket säljaren säljer in utan hur mycket vi och butikerna tillsammans kan se till att butiken säljer ut. Det låter ju enkelt och självklart. Men det ligger hårt arbete bakom.

 

”Det som verkligen utmärker Estrella är hur väl de driver försäljning i samarbete med kunderna.”

 

ClearOns affärsområdeschef Johnny Lönnberg var en av dem som satt i juryn för kategorin Årets Leverantör.

– I vanliga fall utkristalliseras ganska snabbt en starkast lysande stjärna, men i år var det ett tajt race. Det som verkligen utmärker Estrella är hur väl de driver försäljning i samarbete med kunderna. De har lyckats förträffligt med utmaningen att hela tiden komma med nya lanseringar samtidigt som de behållit basen i sortimentet, säger han.

Den positiva återkopplingen från branschens alla led var också avgörande.

– Vi i juryn lyssnar in och stämmer av med så många vi kan i vårt kontaktnät, och det vill jag verkligen poängtera: Estrella fick genomgående positiv feedback. De är duktiga på allt helt enkelt, och den helheten gör dem till värdiga vinnare.

 

En vinnare med mersmak

– Eftersom vi har en konkurrent, OLW, som är så pass lik oss, tävlar vi varje dag och strävar alltid efter att bli lite bättre. Vi vill till exempel bli störst. Nu ska vi lägga resurser på säljutbildning för alla våra redan duktiga säljare och dela den kunskap som finns inom företaget för att få fler att göra de där riktigt bra insatserna, säger Patrik Stockelid.

 

 

VINNARMOTIVERINGEN

 

”Årets Leverantör har på ett föredömligt sätt satt kundnyttan i första rummet och valt att lägga den egna prestigen åt sidan för att fokusera på den enskilda butikens försäljning och lönsamhet framför allt annat. Även under svagare försäljningsperioder har Estrella arbetat nära butikerna för att på olika sätt öka försäljningen, vilket i slutändan har skapat mervärde i handelns alla led.

 

Med en engagerad och flexibel säljkår, kampanjer på kundernas villkor, ett starkt hållbarhetstänk och en vilja till innovation i kombination med nya produktlanseringar har företaget under 2019 stått för nästan häften av kategorins tillväxt. Allt detta gör Estrella till en av de starkast lysande stjärnorna på dagligvaruhimmelen och en värdig vinnare av priset som Årets Leverantör.

 

 

ESTRELLA AB

 

Bakgrund: Grundades 1946 av bananimportören Folke Anderson som lanserade Sveriges första chips 1957.

Produkter: Chips, olika snacks och dippsåser. Storsäljare nummer 1 är sourcream & onion-chips. Ett par gånger per år lanseras nya smaker som nästan alltid blir sociala medier-snackisar. Nu senast kom smakerna kantarell, vitlök & chili samt karamelliserad rödlök.

Huvudkontor: I Angered utanför Göteborg där också produktionen finns.

Ägare: Tyska Intersnack Group.

Antal anställda: C:a 200.

 

 

Text: Sofia Eriksson

Foto: Emelie Asplund

Publiceringsdag 2020-10-09