7 mars, 2023

Häng med på det fygitala tåget

Fygital marknadsföring är något det pratas om allt oftare. Men vad betyder detta buzzword egentligen? ClearOns expert Cecilia Johansson reder ut begreppen kring den hybrida kundupplevelsen och varför det är så viktigt att kombinera digitalt och fysiskt.

Fygital marknadsföring kan beskrivas som en kundupplevelse där shoppern glider sömlöst mellan den digitala och den fysiska världen, gärna med inslag av interaktiva upplevelser som spel och tävlingar – sådant som engagerar shoppern i varumärket. Det handlar om att fånga shopperns uppmärksamhet, skapa engagemang och sticka ut i mängden men framför allt om att möta shoppern på alla plattformar där hen befinner sig.

– I fygital marknadsföring sammanförs den digitala världen och den fysiska. Vi möter helt enkelt shoppern i alla befintliga kanaler, både i den fysiska butiken och online. Den fysiska butiken blir som en spelplan med digital närvaro, säger Cecilia Johansson, Key Account Manager på ClearOn.

QR-koderna är viktiga

QR-koder spelar en stor roll i fygital marknadsföring. För det är med QR-koder som shoppern omvandlar den fysiska upplevelsen till att bli digital, direkt på plats i butiken.

De flesta av oss har säkert suttit på en restaurang och där fått en QR-kod att skanna med mobilen för att komma åt menyn, eller så har vi skannat en QR-kod på flygplatsen för att komma åt wifi. På samma sätt kan man förstärka kundupplevelsen i dagligvaruhandeln genom att addera en QR-kod på POS-materialet i butiken eller direkt på förpackningen, förklarar Cecilia Johansson.

– En QR-kod är ett superstarkt sätt att erbjuda shoppern en extra, digital upplevelse utöver den man får i butiken. Under pandemin fick QR-koderna sitt stora genombrott och nu ser vi ett nytt beteende ute i handeln där shoppers blivit mycket mer digitala även ute i den fysiska butiken tack vare just QR-koderna.

Man måste sticka ut ur hyllan och då är en fygital upplevelse, som engagerar shoppern lite extra, ett mycket bra sätt.

Cecilia Johansson, Key Account Manager ClearOn 

Engagera shoppern och samla in data

Att skapa POS-material som engagerar shoppern i exempelvis utmaningar, spel och kvittotävlingar är också ett säkert sätt att få bättre exponering i butiken, påpekar Cecilia Johansson. Samtidigt är det perfekt för att samla in persondata om shoppern, mäta prövoköp och – inte minst – få sin produkt att hamna top of mind.

– Vi vet alla hur stor konkurrensen om shopperns uppmärksamhet är i butiken i dag. Man måste sticka ut ur hyllan och då är en fygital upplevelse, som engagerar shoppern lite extra, ett mycket bra sätt, säger Cecilia Johansson.

Under hösten hade Findus en lyckad fygital kampanj som hade just dessa inslag: både traditionellt skyltmaterial med QR-koder och annonsering i sociala medier. I en tävling uppmanades shoppers att ladda upp ett kvitto som innehöll två Findusprodukter till Findus tävlingssida på nätet. För att komma till sidan kunde man antingen skanna en QR-kod på skyltmaterialet i butiken, som placerades såväl på frysgavlar som i ordinarie hylla, eller gå direkt via annonser i sociala medier.

– Detta är ett exempel på en riktigt lyckad fygital kampanj som stod ut i butiken och som fångade shoppern både i den fysiska och den digitala världen och där närvaro online leder till försäljning offline, säger Cecilia Johansson.

Marknadsföring i en digital värld

Det finns med andra ord inte längre någon digital marknadsföringsstrategi utan enbart marknadsföringsstrategier i en digital värld.

– Vi på ClearOn kan skapa enkla interaktiva format där shoppern får en bra upplevelse och spenderar längre tid med varumärket, samtidigt som vi kan addera en butikskupong som driver till prövoköp och bidrar med viktig persondata. Alla våra lösningar kan dessutom kombineras med material som vippor och POS-material i butiken, vilket bidrar till en trevlig butik där man som shopper gärna spenderar mer tid, säger Cecilia Johansson.

Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2023-03-08