9 maj, 2023

Atrias In store Marketing Manager:

”Kuponger levererar alltid”

”Kuponger är det kampanjverktyg som alltid fungerar.” Det säger Filip Bergman, In store Marketing Manager på Atria. Han vet vad han talar om för han analyserar alltid noggrant de kampanjer som charkjätten har.

För Atria, som marknadsför välkända varumärken som Lönneberga, Lithells, Ridderheims och Sibylla, är butikskupongen ett viktigt säljinstrument i dagligvaruhandeln.

– Jag vet sedan min tid som fältsäljare vad som fungerar i butik och kuponger är en del av det. Vi har jobbat med dem i alla år med goda resultat, säger Filip Bergman som i dag är In Store Marketing Manager på charkjätten Atria, men som har en bred erfarenhet inom dagligvaruhandeln i roller som bland annat fältsäljare, säljcoach, regionchef och Key Account Manager.

Filip Bergman följer alltid noggrant upp alla Atrias kupongkampanjer och aktiviteter, oavsett storlek och investering.

– I dagligvaruhandeln händer det mycket hela tiden och vi har testat många olika typer av aktiveringar under åren. För oss är det viktigt att veta att det vi lägger pengar på verkligen fungerar. Genom att analysera varje enskild kampanj får vi reda på det.

Måste vara enkelt att följa upp

Men det måste vara enkelt och lättöverskådligt att göra den uppföljningen. Filip Bergman använder sig av statistikverktyget ClearOn Insight, som finns i ClearOnline, för att få ut rapporter och följa sina kampanjer i detalj.

– Jag tycker att det är ett bra och lättarbetat system. Jag gillar att jag kan se exakt vilken spridning våra kampanjer har, vilken tidsperiod de pågår, vilka butiker de kommit upp i samt vilket resultat de fått i respektive butik. Det hjälper även våra regionchefer och säljare att ha bättre koll.

Filip Bergman, In store Marketing Manager på Atria

Krävs för att göra bra affärer

Intresset för att analysera siffror och statistik har han från sin tid som egenföretagare och sina roller inom försäljning.

– Det handlar i grunden om att man vill göra bra affärer. Och utan att följa upp de insatser man gör är det omöjligt att veta effekten av dem.

Efter att ha testat olika valörer, singel- och flerköpsvarianter har Filip Bergman stenkoll på vilken typ av kupong som passar till vilka av Atrias produkter och kampanjer.

– Till exempel kör vi alltid kupong vid nyhetslanseringar för att stötta försäljningen från dag ett. Vi kallar det smakrabatt. Det hjälper butiken att få i gång rotation på produkten, eftersom tröskeln blir lägre för shoppern att våga prova. Dessutom ger det lite extra synlighet i hyllan.

Men även varor som säljer mer under högtider, som sylta och skivbar pastej, brukar få en ytterligare skjuts av en kupongkampanj. Och för butiken är det en win-win med kuponger, menar Filip Bergman.

– Butikerna har full marginal på produkten eftersom leverantören står för inlösen, den bidrar till ökad försäljning och konsumenterna får ett lägre pris.

Butikerna har full marginal på produkten eftersom leverantören står för inlösen, den bidrar till ökad försäljning och konsumenterna får ett lägre pris.

Varvar gärna med digitalt

Även om traditionella papperskuponger i dagsläget funkar bäst är Filip Bergman och Atria öppna för att testa digitala kupongkampanjer. Just nu pågår till exempel en Swisha en pastej-kampanj. Men han är också fullt medveten om att en digital kampanj har en helt annan inlösenstatistik.

– Det är kul att testa digitalt eftersom det är en relativt ny kampanjform, men just därför kan man inte förvänta sig att shopperns beteende ska vara likadant som för en traditionell papperskupong. Det kräver lite större insats att ladda hem och framför allt komma ihåg att visa upp den digitala kupongen i kassan, än att bara plocka en papperskupong från hyllkanten.

Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2023-05-10
Foto: Disa Hein