15 mars, 2022

Så lyckades Pågen engagera konsumenterna

Lustfyllt och engagerande. I Pågens interaktiva kampanj för sina populära gifflar tävlar konsumenter i Sverige, Norge och Danmark om fina priser. Med hjälp av gamification driver kampanjen trafik till butiken.

I kampanjen, som gick av stapeln under januari, februari och mars, kunde giffelfantaster i hela Norden gå in på Pågens hemsida och lägga ett interaktivt pussel på tid för att tävla om en takbox och andra fina priser. Engagemanget och intresset för tävlingen var stort och många ville vara med och ta chansen att vinna de fina priserna.

– Gamification är ett bra sätt att skapa större engagemang hos våra konsumenter. Man umgås med varumärket på ett lustfullt sätt. Därför valde vi att göra den här typen av kampanj i alla tre länderna, säger Lidija Baljak, Senior Trade Marketing Manager på Pågen.

 

Samma kampanj i hela Norden

Kampanjen skapades via Activate Interactive och hade samma upplägg i Sverige, Norge och Danmark. Genom att skanna en QR-kod på giffelpåsen eller gå in via en länk i sociala medier eller på hemsidan kom man till en landningssida där man kunde tävla genom att vara snabbast på att lägga ett digitalt pussel.

– Pågens gifflar är ett starkt varumärke i alla våra nordiska länder och därför är det en fördel att kunna använda samma kampanjmekanik i Sverige, Danmark och Norge. Det enda som krävdes för att göra kampanjen nordisk var en enkel språkanpassning i spelet.

 

Digital kupong i Sverige

I Sverige kunde konsumenter även tävla om digitala samplingkuponger som gav dem möjlighet att hämta ut en gratis påse gifflar i närmaste dagligvarubutik. Lidija Baljak menar att den möjlighet det ger till ökad kännedom om produkten, när man redan har fångat konsumenternas intresse via tävlingen, är ett stort plus.

– Genom att koppla på mobila kuponger till tävlingen kan vi skapa kännedom och prövoköp på våra gifflar och samtidigt driva trafik till butik, säger hon.

 

Effektivt med gamification

Att engagera sina kunder genom spel, quiz och liknande, så kallad gamification, är ett effektivt sätt att fånga deras intresse och engagemang och det har blivit ett alltmer populärt verktyg i kampanjpaletten.

– Med Activate Interactive kan vi skräddarsy kampanjen efter varje leverantörs behov. Kopplas dessutom dessa aktiviteter till attraktiva kupongerbjudanden eller unika koder driver man trafik till butik och skapar ett ännu högre intresse för varumärket, säger Cecilia Johansson, Key Account Manager på ClearOn, och tillägger:

– På köpet får man som annonsör en stor mängd intressanta data om sin målgrupp – siffror som är ovärderliga för att analysera och utvärdera kampanjer samt planera framtida aktiviteter. En 360-lösning, helt enkelt!

Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2022-03-23