13 mars, 2024

Saltå Kvarn lyfte kundvården till högre höjder med digital kompensation

 

Från papperscheckar, frimärken och kuvert som ska postas till ett enkelt knapptryck i datorn. Saltå Kvarn har sparat både tid och pengar på att gå över till den digitala reklamationstjänsten Customer Care. Dessutom är kunderna ännu nöjdare.

De var först i Sverige med sina ekologiska produkter när de startade 1964. I dag har Saltå Kvarns färgglada förpackningar en självklar plats i skafferiet hos många hushåll. I det breda sortimentet ryms allt från flingor, gryn och ris till juicer, olivolja och torkad frukt och deras hälsosamma matvaror och drycker älskas av många.

Med ett så brett utbud av populära produkter och en stor kundbas händer det förstås ibland att kunder vill reklamera en vara. Fram till förra året skötte Saltå Kvarn all reklamation helt analogt.

– Vi skickade ut kompensationscheckar i papper med posten till kunder som hade reklamerat en produkt. Checkarna hade ett fast värde på 50 kronor, säger Jonna Niiranen, ekonomiassistent med ansvar för konsumentkontakt på Saltå Kvarn.

Var låsta vid en valör

Inte nog med att det var en tidskrävande process att först svara kunden på mejl och sedan skriva ut checkar och följebrev, stoppa i kuvert, frankera och till sist lägga på posten, det blev dessutom kostsamt eftersom alla checkar hade samma värde.

Det är en bra service till kunderna och det är bra att vi kan hjälpa dem mycket snabbare.

Saltå Kvarns gula kvarn utanför Nykvarn, inbäddad i skogsmijö.

Saltå Kvarn utanför Nykvarn

– Så oavsett hur mycket den reklamerade varan hade kostat var vi tvungna att kompensera med jämna 50-tal: 50, 100, 150 kronor och så vidare. Vi var ju låsta vid en fast valör.

Sparar tid och pengar

Men i slutet av förra året gick Saltå Kvarn över till ClearOns reklamationstjänst Customer Care och digitaliserade hela processen. Det har gjort stor skillnad och sparar både tid och pengar, berättar Jonna Niiranen.

– Det är fantastiskt stor skillnad mot pappershanteringen. I dag tar det inte ens en minut att skicka ut checken från systemet till kunden. Det är dessutom ett väldigt enkelt och smidigt system som var lätt att lära sig.

Spårbarhet ger kontroll

En annan fördel är spårbarheten. Numera har de kontroll över checken hela vägen och kan se om den är inlöst eller inte. Det gick inte när allt sköttes manuellt.

– Om en kund hör av sig och inte har fått sin check är det bara för mig att gå in i systemet och kolla om checken har blivit inlöst eller inte. Sen kan jag skicka en ny om den inte har blivit inlöst. Det är en bra service till kunderna och det är bra att vi kan hjälpa dem mycket snabbare.

Dynamiskt värde

Att värdet på checkarna är dynamiskt är också en stor fördel, påpekar Jonna Niiranen.

– Vi är inte längre låsta vid en valör utan kan skriva in vilken summa som helst i systemet. Det är jättebra för då kan vi anpassa kompensationen efter reklamationen och behöver inte skicka vare sig för mycket eller för lite pengar.

Saltå Kvarns kunder är också nöjda med att kunna få sin kompensation digitalt.

– Tidigare hände det att kunder som reklamerat en vara sa ”okej kan du skicka kompensationen via mejl?” men det kunde vi ju inte och det kändes lite gammalmodigt. Så det är väldigt bra att vi nu äntligen kan göra det, avslutar Jonna Niiranen.

Text: Karin Cedronius
Foto: Saltå Kvarn

Publiceringsdag: 2024-03-14