14 november, 2023

Stora effekter av att möta shoppern på alla plattformar

Addera en kupong till din kampanj och du ökar försäljningen rejält. Lägg dessutom till en digital aktivitet så ökar försäljningen ytterligare. Det visar en undersökning som Retail Academics har gjort där siffrorna talar sitt tydliga språk. För det är när du möter kunden i alla kanaler som det verkligen händer grejer!

Att finnas där kunden finns och synas ”överallt” är avgörande för utfallet på en kampanj. Med kuponger på hyllkanten bryter du shopperns autopilot och ökar försäljningen, det har flera tidigare undersökningar visat. Nu visar en ny studie att om du dessutom adderar en digital aktivitet i din butikskampanj, med QR-koder på POS-material, kan du maxa försäljningen ytterligare.

– Det handlar om att nå shoppern på alla plattformar där den befinner sig: på nätet, i butiken, ute på stan och i sociala medier. Den digitala kupongen driver shoppern till den fysiska butiken och säkrar köp där. Det vi kallar för fygital marknadsföring, säger Cecilia Tellhed Johansson, Key Account Manager på ClearOn och expert på 360-kampanjlösningar.

 

Försäljningsökning med digital kampanj

I studien, som ClearOn gjorde tillsammans med Retail Academics och Skånemejeriers varumärke Galbani, testades flera olika kampanjlösningar. I butiken användes bland annat kuponger, POS-material med QR-kod som shoppern kunde interagera med på till exempel hyllvippor, hyllremsor, golvdekaler och ljudduschar. Den digitala kampanjen visades på skärmar i butiken och i en tävlings- och samplingsaktivitet i sociala medier. Resultatet var tydligt – när man lade till en digital aktivitet i kampanjen ökade försäljningen med 16 procent jämfört med när man enbart hade en traditionell papperskupong i butiken. Totalt sett ökade försäljningen med 24 procent med 360-lösningen som innefattade både fysiska och digitala delar.

– Papperskupongen ger en bra grundeffekt i kampanjen och är en hyllpratare som ökar försäljningen, det har vi sett förut. Men när du även lägger till en digital aktivitet med QR-kod på POS-material skapar du en upplevelse i butik som såväl shopper som säljkår och butikspersonal uppskattar och som dessutom resulterar i en markant ökad försäljning. Vi såg till exempel i undersökningen att åtta av tio shoppers uppskattar 360-kampanjer och att de blev inspirerade att köpa fler produkter från sortimentet, säger Cecilia Tellhed Johansson.

Alla dessa aktiviteter, i olika kanaler, leder till att shoppern engagerar sig och kommer till butiken, vilket gör att försäljningen ökar.

Cecilia Tellhed Johansson, Key Account Manager ClearOn

Samspel mellan digitalt och fysiskt

I en 360-kampanj skräddarsys en marknads- och butiksaktivitet tillsammans med ClearOn. Både den digitala och den fysiska kupongen spelar en huvudroll och övriga sales promotion-verktyg, som tävlingar, quiz och liknande, adderas på.

– ClearOn är helhetsleverantören och löser allt från A till Ö. Alla dessa aktiviteter, i olika kanaler, leder till att shoppern engagerar sig och kommer till butiken, vilket gör att försäljningen ökar, säger Cecilia Tellhed Johansson och lägger till:

– För butikerna är fördelarna flera, inte minst att vi driver snittkvittot. Dessutom är en fygital kampanj relationsbyggande. Kunderna i vår studie sa att de tyckte det var roligare att handla när de kan tävla eller engagera sig på annat vis i varumärkena.

Med ClearOns tjänst Engage är möjligheterna i det närmaste oändliga för att skapa den här typen av 360-kampanjer som innefattar både butiksnärvaro och digital närvaro.

Vill du få fler värdefulla insikter om hur du skapar mer effektiva kampanjer? Du vet väl att ClearOn har en stor kunskapsbank, fylld av insikter som ger ökad förståelse om Sales Promotion i allmänhet och kupongkampanjer i synnerhet. Här hittar du allt från hur kuponganvändaren ser ut och hur du utformar den mest effektiva kupongen till allt om kupongkampanjens hörnstenar. Insikterna som är framtagna tillsammans med Retail Academics finns samlade i olika format – både som presentationer och filmer. Välj det som passar dig bäst! Läs mer här!

Text: Karin Cedronius
Publiceringsdag: 2023-11-15