20 juli, 2023

Vad är en datainsamlingsstrategi?
Metoder, verktyg och tekniker

Definition
Datainsamling är processen att samla in, mäta och analysera kunddata som sedan kommer att användas för marknadsföring och kommersiella beslutsprocesser, strategisk planering och andra ändamål.

Kvalitativ första- och nollpartsdata är en av de mest värdefulla resurserna som varumärken och mediegrupper äger idag. Ju mer information de har om sina shoppers och följare, desto bättre kan de förstå deras behov och förväntningar.

Låt oss ta en titt på var du kan vara i din datainsamlingsresa:

Förvärv – Jag har ingen databas eller så skulle jag vilja öka storleken på min databas.

Berikande (enrichment): Jag skulle vilja lära känna min publik bättre och skapa segmentering i min databas.

Förstärkning (Reinforcement): Jag vill göra min kundresa så effektiv som möjligt och ta bort eventuella konverteringshinder.

Lojalitet : Jag skulle vilja belöna min publik för alla interaktioner de har med mitt varumärke och stärka varumärkeslojaliteten.

Hur bygger man en datainsamlingsstrategi?

Var ska jag börja?

Ska jag köpa en databas?

Åh nej, en värld utan kakor är vid horisonten!

Vänta, hur är det med GDPR?

Jag är säker på att det här är frågor som du funderar på samt när du ska skapa en databas för ditt varumärke eller utöka storleken på din befintliga databas. Och oroa dig inte, det är helt rätt frågor att ställa dig själv!

Det viktigaste här är att saker och ting har förändrats mycket under de senaste åren, inte bara med teknikens framsteg som sker i allt snabbare takt, utan också med nya lagar och förordningar. Så du kan inte skapa en databas eller öka storleken på en databas på samma sätt som du skulle ha gjort för 10 år sedan. Du kommer att behöva ta hänsyn till konsekvenserna av GDPR och du kommer att behöva bygga databasen själv, eftersom att köpa profiler och databaser inte är ett långsiktigt eller hållbart alternativ.

Att bygga din egen databas kommer att ha följande fördelar:

  • Du kommer att lära känna dina shoppers och följare samtidigt som du kommer att få en bättre förståelse för deras förväntningar och beteende.
  • Före den cookiefria världen kommer du att samla in ovärderlig förstaparts- och nollpartsdata.
  • Du kommer att mata din konverteringstratt med ovärderliga och kvalificerade potentiella kunder.
  • Och slutligen kommer du att förse dina ominriktningsverktyg med ammunition för era kommande kampanjer.

 

Datainsamlingsmetoder

Så nästa uppenbara fråga är hur börjar man bygga en datainsamlingsprocess och en databas? Vilka är de bästa metoderna för datainsamling?

Det krävs faktiskt inte så mycket, här är några datainsamlingsmetoder:

Ett datainsamlingsverktyg – med vetskapen om att 69 % av konsumenterna är mer villiga att interagera med ett varumärke som tillhandahåller spel och använder interaktiva marknadsförings-kampanjer vilka priser att vinna, är det nyckeln att använda ett verktyg som innehåller ett brett utbud av interaktiva upplevelser.
Ett dataanalysverktyg – så du har data, men vad ska du göra med det nu? Du behöver ett verktyg för marknadsföringsautomatisering, som Actito, för att få ut det mesta av denna surt förvärvade data och använda den för ominriktning, personliga e-postmeddelanden och erbjudanden, …
Frekvens: Glöm inte att testa A/B-tester i detta skede, eftersom det här är den perfekta tiden att testa olika saker. Se till att du inkluderar alltid-på-kampanjer och engångskampanjer, mer säsongsbetonade, (kolla in våra interaktiva kampanjer för internationella dagar). Genom att täcka dessa två axlar kommer du att vara säker på att ha ett konstant inkommande dataflöde året runt.
Aktivering: helst vill du ha en trevlig blandning av aktiveringspunkter, från fysiska försäljningsställen till medieplaceringar och organisk trafik på din webbplats.

Hur kan en datainsamlingsstrategi hjälpa till med berikning?

I det här skedet kommer du att ha samlat in data i några månader så du har några bra nyckeltal att visa:

  • # insamlade profiler
  • # av nyhetsbrevs opt-in
  • Nyhetsbrev öppnningsfrekvensdata collection strategy

Så nu vill du börja ha meningsfulla kontakter med dina shoppers och följare, för att lära känna dem bättre och få en förståelse för vad de förväntar sig av ert varumärke. 74 % av konsumenterna är enligt uppgift frustrerade över det faktum att de får reklam som inte är relevant för dem. Det är ingen idé att skicka en hundägare information om kattmat eller den senaste utrustningen för akvarier!

Enligt en rapport från Forbes håller 98 % av marknadsförare med om att personlig marknadsföring hjälper till att främja kundrelationer. Men bara 32% av dem säger sig göra rätt och 18% är ”mycket” övertygade om att deras personaliseringsstrategi är framgångsrik. Så var går det fel? Varför kämpar marknadsförare för att få till det bästa tricket i sin verktygslåda? Nyckeln till att skapa personlig anpassning är att ha rätt verktyg för att bearbeta den data du har samlat in. Du behöver data av god kvalitet, från en tillförlitlig källa.

Att samla in förstaparts- och nollpartsdata är avgörande när det gäller att berika en databas, särskilt när vi går mot en cookiefri värld.

En jämförelse mellan nollparts- och förstapartsdata

Låt oss ta en närmare titt på skillnaderna mellan dessa två typer av data med ett exempel:

Definitioner: första- och nollpartsdata

Förstapartsdata är den information som kunder tillhandahåller för att göra ett köp eller få tillgång till en tjänst. Denna information kommer från dina kanaler och plattformar, som din webbplats, din app eller dina sociala mediekonton. Bland förstapartsdata hittar du: köphistorik, kontaktuppgifter, beteendedata (klick, tid på sidor, …) och demografi.

Nollpartsdata delas avsiktligt och proaktivt av dina kunder med dig. Detta kan inkludera köpintentioner, personligt sammanhang, kommunikationspreferenser och hur användaren vill att varumärket ska känna igen dem. Det bästa sättet att samla in nollpartsdata är att be om information i utbyte mot något av värde för kunden. Interaktiva marknadsföringsformat är perfekta för detta: fråga dina shoppers och följare om deras nollpartsdata i utbyte mot ett frågesport, ett personlighetstestresultat, en omröstning, en undersökning, … låt fantasin flöda!

Personifiering av din marknadsföring kan också göras på olika kanaler och med olika typer av innehåll. Vissa användare föredrar att få ett mejl varje vecka, andra ett SMS med dina kampanjerbjudanden. Och du kan skräddarsy dina utskick med anpassade ämnena i nyhetsbrev, eller inspirationsartiklar från er blogg eller kampanjerbjudanden som relaterar till en användares preferenser. Ditt personliga innehåll kan också vara säsongsbetonat: en födelsedag, jul, mors dag, …

 

Text: Felicity Still, Qualifio
Publiceringsdag: 2023-02-24

ClearOn har tjänsterna som hjälper dig att på ett enkelt sätt samla in nollparts- och förstaparts-data. Klicka på länkarna nedan för att läsa mer.