20 juli, 2023

Detta är ett blogginlägg från vår samarbetspartner Qualifio. Texten är direkt översatt från engelska

 

Vad är en datainsamlingsstrategi?
Metoder, verktyg och tekniker

Definition
Datainsamling är processen att samla in, mäta och analysera kunddata som sedan kommer att användas för marknadsföring och kommersiella beslutsprocesser, strategisk planering och andra ändamål.

Kvalitativ första- och nollpartsdata är en av de mest värdefulla resurserna som varumärken och mediegrupper äger idag. Ju mer information de har om sina shoppers och följare, desto bättre kan de förstå deras behov och förväntningar.

Låt oss ta en titt på var du kan vara i din datainsamlingsresa:

Förvärv – Jag har ingen databas eller så skulle jag vilja öka storleken på min databas.

Berikande (enrichment): Jag skulle vilja lära känna min publik bättre och skapa segmentering i min databas.

Förstärkning (Reinforcement): Jag vill göra min kundresa så effektiv som möjligt och ta bort eventuella konverteringshinder.

Lojalitet : Jag skulle vilja belöna min publik för alla interaktioner de har med mitt varumärke och stärka varumärkeslojaliteten.

Hur bygger man en datainsamlingsstrategi?

Var ska jag börja?

Ska jag köpa en databas?

Åh nej, en värld utan kakor är vid horisonten!

Vänta, hur är det med GDPR?

Jag är säker på att det här är frågor som du funderar på samt när du ska skapa en databas för ditt varumärke eller utöka storleken på din befintliga databas. Och oroa dig inte, det är helt rätt frågor att ställa dig själv!

Det viktigaste här är att saker och ting har förändrats mycket under de senaste åren, inte bara med teknikens framsteg som sker i allt snabbare takt, utan också med nya lagar och förordningar. Så du kan inte skapa en databas eller öka storleken på en databas på samma sätt som du skulle ha gjort för 10 år sedan. Du kommer att behöva ta hänsyn till konsekvenserna av GDPR och du kommer att behöva bygga databasen själv, eftersom att köpa profiler och databaser inte är ett långsiktigt eller hållbart alternativ.

Att bygga din egen databas kommer att ha följande fördelar:

  • Du kommer att lära känna dina shoppers och följare samtidigt som du kommer att få en bättre förståelse för deras förväntningar och beteende.
  • Före den cookiefria världen kommer du att samla in ovärderlig förstaparts- och nollpartsdata.
  • Du kommer att mata din konverteringstratt med ovärderliga och kvalificerade potentiella kunder.
  • Och slutligen kommer du att förse dina ominriktningsverktyg med ammunition för era kommande kampanjer.

 

Datainsamlingsmetoder

Så nästa uppenbara fråga är hur börjar man bygga en datainsamlingsprocess och en databas? Vilka är de bästa metoderna för datainsamling?

Det krävs faktiskt inte så mycket, här är några datainsamlingsmetoder:

Ett datainsamlingsverktyg – med vetskapen om att 69 % av konsumenterna är mer villiga att interagera med ett varumärke som tillhandahåller spel och använder interaktiva marknadsförings-kampanjer vilka priser att vinna, är det nyckeln att använda ett verktyg som innehåller ett brett utbud av interaktiva upplevelser.
Ett dataanalysverktyg – så du har data, men vad ska du göra med det nu? Du behöver ett verktyg för marknadsföringsautomatisering, som Actito, för att få ut det mesta av denna surt förvärvade data och använda den för ominriktning, personliga e-postmeddelanden och erbjudanden, …
Frekvens: Glöm inte att testa A/B-tester i detta skede, eftersom det här är den perfekta tiden att testa olika saker. Se till att du inkluderar alltid-på-kampanjer och engångskampanjer, mer säsongsbetonade, (kolla in våra interaktiva kampanjer för internationella dagar). Genom att täcka dessa två axlar kommer du att vara säker på att ha ett konstant inkommande dataflöde året runt.
Aktivering: helst vill du ha en trevlig blandning av aktiveringspunkter, från fysiska försäljningsställen till medieplaceringar och organisk trafik på din webbplats.

Hur kan en datainsamlingsstrategi hjälpa till med berikning?

I det här skedet kommer du att ha samlat in data i några månader så du har några bra nyckeltal att visa:

  • # insamlade profiler
  • # av nyhetsbrevs opt-in
  • Nyhetsbrevs öppnningsfrekvensdata collection strategy

Så nu vill du börja ha meningsfulla kontakter med dina shoppers och följare, för att lära känna dem bättre och få en förståelse för vad de förväntar sig av ert varumärke. 74 % av konsumenterna är enligt uppgift frustrerade över det faktum att de får reklam som inte är relevant för dem. Det är ingen idé att skicka en hundägare information om kattmat eller den senaste utrustningen för akvarier!

Enligt en rapport från Forbes håller 98 % av marknadsförare med om att personlig marknadsföring hjälper till att främja kundrelationer. Men bara 32% av dem säger sig göra rätt och 18% är ”mycket” övertygade om att deras personaliseringsstrategi är framgångsrik. Så var går det fel? Varför kämpar marknadsförare för att få till det bästa tricket i sin verktygslåda? Nyckeln till att skapa personlig anpassning är att ha rätt verktyg för att bearbeta den data du har samlat in. Du behöver data av god kvalitet, från en tillförlitlig källa.

Att samla in förstaparts- och nollpartsdata är avgörande när det gäller att berika en databas, särskilt när vi går mot en cookiefri värld.

En jämförelse mellan nollparts- och förstapartsdata

Låt oss ta en närmare titt på skillnaderna mellan dessa två typer av data med ett exempel:

Definitioner: första- och nollpartsdata

Förstapartsdata är den information som kunder tillhandahåller för att göra ett köp eller få tillgång till en tjänst. Denna information kommer från dina kanaler och plattformar, som din webbplats, din app eller dina sociala mediekonton. Bland förstapartsdata hittar du: köphistorik, kontaktuppgifter, beteendedata (klick, tid på sidor, …) och demografi.

Nollpartsdata delas avsiktligt och proaktivt av dina kunder med dig. Detta kan inkludera köpintentioner, personligt sammanhang, kommunikationspreferenser och hur användaren vill att varumärket ska känna igen dem. Det bästa sättet att samla in nollpartsdata är att be om information i utbyte mot något av värde för kunden. Interaktiva marknadsföringsformat är perfekta för detta: fråga dina shoppers och följare om deras nollpartsdata i utbyte mot ett frågesport, ett personlighetstestresultat, en omröstning, en undersökning, … låt fantasin flöda!

Personifiering av din marknadsföring kan också göras på olika kanaler och med olika typer av innehåll. Vissa användare föredrar att få ett mejl varje vecka, andra ett SMS med dina kampanjerbjudanden. Och du kan skräddarsy dina utskick med anpassade ämnena i nyhetsbrev, eller inspirationsartiklar från er blogg eller kampanjerbjudanden som relaterar till en användares preferenser. Ditt personliga innehåll kan också vara säsongsbetonat: en födelsedag, jul, mors dag, …

 

Decathlon, återförsäljare av sportutrustning, förstärkte sin databas genom att lägga till en fråga i sina formulär och frågade sina kunder vilken sportklubb de tillhör. De kan nu skräddarsy sin kommunikation och kampanjerbjudanden baserat på svaret på denna fråga.

Här kan du läsa mer om deras case.

Nästa steg i din datainsamlings-strategi –  förstärk konverteringstratten

Efter att ha övervunnit det svåra hindret att anpassa dina marknadsföringsbudskap är nästa utmaning att optimera din konverteringstratt. En stor del av dina kunder är sannolikt fortfarande anonyma, så hur kan du nå dem för att lära dig mer om dem?

Du har 15 sekunder på dig att fånga en användares uppmärksamhet på din webbplats innan de går vidare till en annan sida, och i genomsnitt är 97 till 98 % av besökarna anonyma, så det är ingen lätt bedrift att få användarna ner i konverteringstratten.

Vi har nyligen tittat närmare på hur konverteringstratten kan optimeras för mediegrupper och dessa 5 steg kan även tillämpas på ett bredare utbud av B2C-varumärken. Här är hur:

  • Optimera toppen av tratten med återinriktnings-åtgärder (Facebook Pixels, Google Ads, Amazon Product Ads), genom att använda en DMP eller med pop-ups.
  • Optimera dina konverteringsformulär med villkorade fält, genom förifyllda formulärfält samt genom att ge hjälp med inmatning.
conditional form
address input
  • Implementera en SSO (single-sign on) på din webbplats, för att få en enhetlig bild av den data du samlar in, för att säkerställa kvaliteten på din data och för att möjliggöra progressiv profilering. Detta gör att du kan be dina användare om deras första- och nollparts-data under en tidsperiod, snarare än att bombardera dem med ett långt formulär i början av deras resa. Första gången de ansluter sig kan du be dem om deras e-postadress och namn till exempel, nästa gång de loggar in frågar du dem om deras hemort och födelsedatum och så vidar, tills du har samlat in en omfattande mängd data från dina användare.

L’Oréal, det ledande kosmetiska varumärket, har satt ihop en värdefull datainsamlingsstrategi. De använder Qualifio (ClearOns tjänst Engage) för att öka antalet kontakter i sin databas och för att förbättra kvaliteten på dessa kontakter. Kolla in hur de har gjort här.

Vad är en bra datainsamlings-strategi?Kundlojalitet som ett resultat

Grattis, i det här skedet har du kommit långt och lagt ner mycket arbete och ansträngning på din datainsamlingsstrategi! Du har skapat en databas, berikat den och skapat en community för dina kunder. Och den här känslan av gemenskap som du har byggt upp med dina kunder genom att dela dina brand values och ditt DNA, genom att organisera evenemang och dela med dig av din kunskap, kommer att vara nyckeln i detta sista steg: att etablera och upprätthålla kundlojalitet.

Att tänka på kundlojalitet väcker en helt annan våg av frågor: varför skapa lojalitetsprogram? Hur kan jag belöna mina kunder? Vilka priser bör erbjudas? Vad skulle räckvidden för mitt program vara? På Qualifio tror vi att begreppet lojalitet har förändrats avsevärt under de senaste åren och vi tror att man bör belöna kunderna för alla deras interaktioner med sitt varumärke, inte bara för deras inköp. Så varför bör du överväga att skapa ett lojalitetsprogram?

Nyligen genomförda studier har visat att ett varumärke är 60 till 70 % mer benägna att sälja till en befintlig kund än till en ny kund, att 73 % av konsumenterna sannolikt rekommenderar varumärken som har bra lojalitetsprogram och att 87 % av konsumenterna är på utkik efter lojalitetsprogram.

Så siffrorna stödjer tydligt vårt påstående att lojalitetsprogram är vägen framåt för varumärken som vill bygga och behålla meningsfulla relationer med sin publik. Genom att skapa ett lojalitetsprogram för din publik kommer du att kunna:

♻️ Engagera din community under hela deras kundresa, och inte bara när de är en registrerad och köpande användare.
? Belöna deras engagemang och deras interaktioner med ditt varumärke, inte bara deras inköp.
? Lär känna dina kunder bättre genom att identifiera hur engagerade de är och skräddarsy ditt meddelande till varje kundsegment.

Vilka utmaningar finns för datainsamlingen?

De kommande månaderna och åren kommer inte att bli lätta i det digitala ekosystemet. Inte enbart kommer tredjepartscookies att tas bort och lämna ett tomrum bakom sig när det gäller reklam och publikinsikter. Allt mer restriktiva integritetslagar och högre konsumentförväntningar kommer också att innebära betydande utmaningar för varumärken som vill komma närmare sina kunder.

Några andra utmaningar som varumärken står inför när de samlar in data:

  • Korrekt datainsamling och datakvalitetsfrågor – vi tittade närmare på det här problemet här. (Länk kommer inom kort)
  • Bestämma vilken data som ska samlas in: hur mycket är för mycket? Och det kanske räcker med det som varumärken redan har i sina system!
  • Ha rätt system och verktyg (CRM, DMP, …) på plats för att undvika datasilos och för att kunna utnyttja kraften i den värdefulla data som samlas in.
  • Hur förutsäger man framtida trender – vart är det digitala ekosystemet på väg? Hur kommer konsumentbeteenden och förväntningar att utvecklas?

Slutsats

Var du än är i din datainsamlingsresa – fortsätt! Allt det hårda arbete du lägger på det kommer att löna sig och du kommer att kunna gå vidare i den cookie-fria världen med alla verktyg i handen för att engagera dig med dina kunder och bygga en meningsfull relation till dem. Att samla in förstaparts- och nollpartsdata är vägen framåt, så genom att bygga din datainsamlingsstrategi och din marknadskommunikation baserat på denna data kommer du att ha en stark position för att förbättra din kundlojalitet genom att känna dina kunder och förstå vad de förväntar sig av sin varumärkes-upplevelse.

Med över 50 interaktiva format att välja mellan är Qualifio Engage (ClearOns tjänst Engage) det perfekta verktyget för dina marknadsföringskampanjer. Tillåt dig att underhålla och engagera dig med dina kunder, samtidigt som du på ett säkert sätt samlar in deras förstaparts- och nollpartsdata. Och med Qualifio Loyalty kan du fortsätta arbeta med de meningsfulla relationerna du har byggt upp med din community, genom att belöna alla interaktioner de har med dig.

Text: Felicity Still, Qualifio
Publiceringsdag: 2023-02-24, omarbetad 2023-11-27

ClearOn har tjänsterna som hjälper dig att på ett enkelt sätt samla in nollparts- och förstaparts-data.
Klicka på länkarna nedan för att läsa mer.